عاجل
الإثنين 22 يوليو 2024 الموافق 16 محرم 1446
رئيس التحرير
عمرو الديب

بعد تصالحه مع أسرة المتوفي.. تأجيل أولى جلسات محاكمة مطرب المهرجانات عصام صاصا

عصام صاصا
عصام صاصا

قررت محكمة جنايات الجيزة اليوم الأربعاء، تأجيل أولى جلسات محاكمة مطرب المهرجانات عصام صاصا، لاتهامه بالتسبب في وفاة أحد الأشخاص عن طريق الخطأ، خلال عبوره الطريق الدائري بالمنيب لجلسة 8 نوفمبر لحضور المتهم.

تأجيل أولى جلسات محاكمة عصام صاصا 

و قال دفاع مطرب المهرجانات عصام صاصا، في تصريحات رصدها موقع تحيا مصر إن أسرة الضحية تنازلت بمحض إرداتها دون أي تدخل، وطالب برفع اسم عصام صاصا من قوائم ترقب الوصول، وتعهد أمام المحكمة بأن يحضر موكله احتراما للقضاء المصري.

مطرب المهرجانات عصام صاصا 

وكانت قد تقدمت أرملة أحمد مفتاح ضحية الدهس، بطلب تنازل عن القضية،  في الوقت نفسة قدم المطرب عصام صاصا  وأسرته واجب العزاء في ضحية الدهس، باليوم الأربعين لوفاته، عن طريق محامية.

أزمة عصام صاصا وإحالته للتحقيق 

كانت قد قررت نيابة العمرانية، إحالة مطرب المهرجانات عصام صاصا إلى محكمة الجنايات، بتهمة القتل الخطأ وتعاطي مواد مخدرة وقيادة سيارة تحت تاثير المخدر في قضية حادث الطريق الدائري.

عصام صاصا 

وثبت في تقرير الطب الشرعي الخاص بالمطرب عصام صاصا، ظهور آثار لمخدر الحشيش وكذا الترامادول، وأيضًا مشتقات الميثامفيتامين، وعليه قررت النيابة ضبطه وإحضاره في قضية دهس شاب أعلى الطريق الدائري، بعد ثبوت القيادة تحت تأثير المخدر.

عصام صاصا يعلن تصالحه مع أسرة المتوفي 

وكان قد أعلن مطرب المهرجانات عصام صاصا بشكل مفاجئ في مقطع فيديو نشره عبر حسابه الرسمي بموقع تبادل الصور والفيديوهات انستجرام تصالحه مع أسرة المتوفي ، فقال: السلام عليكم ورحمة الله، أنا بقدم خالص التعازي لأسرة المتوفي الله يرحمه أحمد مفتاح وبقول للناس كلها أننا الحمد لله اتراضينا مع الناس دي، وربنا كان عالم أني عمري ما كنت هسيب الناس دي، والله يرحمه.

وقال عصام صاصا قبل مصالحته مع أسرة المتوفي: أنا هنزل شغلي و هشتغل لاني مش ب ايدي اي حاجه غير اني اعمل كده، انا عندي امي و عندي اخويا و عندي مراتي وابني وفرقه فيها اكتر من ٣٥ شخص في رقبتي انا شاب لسه ببداء حياتي ولسه بقول يارب .. مصاريف البيت و الاقساط و الحاجات دي كلها اللي انتو متعرفوش عنها حاجه مين اللي هيدفعها انا طالع اتكلم لان ما باليد حيله.

تابع موقع تحيا مصر علي