عاجل
الأحد 28 أبريل 2024 الموافق 19 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

بكيت لما لقيت صاحبهم.. «شريف» يرد مبلغ مالي لوالد طفلة مريضة بالسرطان في الشرقية

شريف الشاب الأمين
شريف الشاب الأمين بالشرقية

في مشهد إنساني نادر، حرص «شريف» يعمل سايس في ركن السيارات أمام مستشفى الأحرار الجامعي بمدينة الزقازيق محافظة الشرقية على إعادة مبلغ مالي لصاحبه بعد فقده على إحدي السيارات المركونة.

حيث يقول «شريف» لـ تحيا مصر أنه يبدأ عمله أمام المستشفي بشكل يومي من الساعة 6 الصبح حتى الساعة 6 مساءً، ويقوم بترتيب وركن السيارات أمام المستشفي، وفي يوم وجد كيس بداخله الكثير من المال على إحدي السيارات، فتأكد من أنه لأحد المرضي داخل المستشفي.

شريف الشاب الأمين بالشرقية

وأضاف «شريف» بأنه بدأ في البحث عن صاحب المال، وعندما جائه أحد الأشخاص ليسأله تأكد منه أنه صاحبه وبعدها قدمه له وهو في غاية السعادة، لأنه تفاجأ بأن هذا المال كان لعلاج طفلة مريضة سرطان تبلغ من العمر 7 سنوات، مشيراً بأن الفرحة غمرت قلبه بعدما وجد صاحب المال ورده إليه.

شريف الشاب الأمين: عايز اعيش بالحلال

وتابع «شريف» في حديثه قائلا "بخرج من بعد الفجر لغاية بليل وبسعي على رزقي بالحلال عشان خاطر ولادى، عمري ما رضيت بأي مال حرام ودايما ربنا بيراضيني، والشيطان كان بيحاول يسيطر عليا لما لقيت الفلوس، بس قولت لا عشان مشفش ولادي في المستشفي وأفضل بصحتى طول عمري".

واختتم «شريف» صاحب المال سجد على الأرض من الفرحة لما لقاهم معايا، وعرض عليا أخد فلوس، لكن أنا رفضت لأنه قالي أنت متعرفش أنا جايبهم ازاى ولا ظروفي أي، وبكيت من الحزن على بنته ودعيت ربنا يشفيها ويحفظ لي أولادي وأسرتي ومشفش حد في المستشفى تانى خالص.

تابع موقع تحيا مصر علي