عاجل
الخميس 25 أبريل 2024 الموافق 16 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

نائب مدير مستشفى النجيلة: الكمامة الدوارة أخطر مليون مرة من القماش

تحيا مصر

قال الدكتور محمد علام نائب مدير مستشفى النجيلة المركزي المخصصة لعزل مصابي كورونا، أن أفضل أنواع الكمامات هى N95 والجراحية لكن لا يمكن توفيرها كل المواطنين في الشارع، لافتًا إلى أنه لا يمكن توفير 40 مليون كمامة يوميًا على أساس أن المتواجدين في الشاع 20 مليون وهذا لن يحدث للأسف غير ما يحتاجه الأطقم الطبية يوميًا في المستشفيات.

وأضاف علام في منشور له عبر صفحته على موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك" ان الحلول هي عمل الكمامة القماش ولكن يجب ارتدائها من قبل الجميع وإلا لن يكون لها أي فائدة، "الكمامة القماش اللى اقترحتها وعملتها فى فيديو عبارة عن طبقتين قماش قطن تقيل وبينهم جيب يتحط فيه منديل تقيل وتكلفته متتعداش ال ٢ جنيه وبكرر لو الكل لابس كمامة هيكون ليها دور هام جدا جدا لو لا مش هتحمى وانا اقترحتها علشان نساعد بيها الناس اللى مش فاهمة أومش قادرة تشترى كمامة كل يوم أو مش مقدره الوضع اللى احنا فيه لكن هن هتقدر تشترى كمامه استخدام مره واحده كل يوم خلاص ده أفضل طبعا".

اقرأ أيضًا.. إصابة حسين الزناتي أمين الصندوق بنقابة الصحفيين بفيروس كورونا

وتابع قائلا: "اظن الناس شايفة فى الشارع الناس بتعمل ايه فى الكمامات بقت بتتشال وتتلبس وبتقعد بالأيام والكمامه الدواره وغيرها وغيرها، ده اخطر مليون مره من الكمامه القماش على فكرة، هحبط الناس لو قلتلهم انك لو لابس كمامه N95 ودخلت على مكان زحمه وحد مصاب احتمالية اصابتك لو اتعاملت معاه ٧٠٪ انما لو الشخص المصاب مغطى وشه فرصه الانتقال بتقل جدا جدا جدا تخيل بقى لو كل الناس لبست كمامه مصاب ومش مصاب هيبقى الوضع عامل ازاى ؟؟

وفي النهاية حذر من الكمامة القماش التي تُباع بـ 20 أو 50 جنيهًا وعبارة عن طبقة واحدة وقماش لا يصلح ولن يحمي من فيروس كورونا المستجد.

وكان الدكتور محمد علام نائب مدير مستشفى النجيلة المركزي أصيب بفيروس كورونا في أول أبريل الماضي ضمن 23 مصاب من الفريق الطبي بالمستشفى وتم شفائه.
تابع موقع تحيا مصر علي