عاجل
الخميس 28 مارس 2024 الموافق 18 رمضان 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

أول رد من المهن الموسيقية بشأن اتهام أحد أعضائها بتحصيل رشوة

المهن الموسيقية _
المهن الموسيقية _ أرشيفية

أصدرت نقابة المهن الموسيقية برئاسة ممثلها الفنان هاني شاكر، بيانًا شديد اللجهة بشأن اتهام مؤدي المهرجانات حمو بيكا لسكرتير النقابة بتلقيه رشوة مقابل استخراج تصريح لبعض مطربي المهرجانات. 

تحيا مصر  يرصد رد نقابة المهن الموسيقية على اتهام سكرتيرها العام بتلقي الرشوة. 

 

بيان نقابة المهن الموسيقية 

وجاء في البيان الآتي: "أكدالفنان هاني شاكر نقيب المهن الموسيقية، أن النقابة كيان مؤسسي صلب ومتماسك يعمل من خلال منطومة تنظيمية حاكمة لكافة أعماله، وأن النقابة طوال الست سنوات الماضية حققت إنجازات لم يسبق أن تحققت من قبل بفضل مجهودات جميع أعضاء المجلس".

 

وأضاف: "وأن أي إدعاء علي أعمال المجلس أو علي أحد أعضائه بمناسبة كونه عضوآ مختار من الجمعية العمومية عامة أو الجهاز الإداري، فأن هذه الإدعاءات محلها النيابة العامة تناقش أدلتها ثبوتآ وعدمآ وليس محلها مواقع التواصل الإجتماعي".

واُختتم البيان: "وأن النقابة حريصة كل الحرص علي الدعم الكامل لتقديم كافة الدعم لجهات التحقيق لأستبيان الحقيقة جلية للجميع.. وفقنا الله جميعا لما فيه الخير".

اتهام حمو بيكا لسكرتير النقابة بتلقي رشوة

كان الفنان حمو بيكا قد وجه اتهام قاسيًا لسكرتير نقابة المهن الموسيقة، واتضح ذلك خلال مكالمة هاتفية مسربة له. 

فتح حمو بيكا النار على نقابة المهن الموسيقية قائلًا: "أ. ر طالع في فيديو بيقول عنبة مقدم ورق مزور وشهادة جيش مزورة، وبعدها بأسبوع إداله كارنيه النقابة، ومعايا فيديو وصور وهو متصور في مكتبه وبيديله الكارنيه".

مكالمة مسربة لحمو بيكا 

واستطرد: "معايا نور التوت عايزين يدفعوه 20 ألفًا، وتيخا دافع 20 ألفًا.. إسلام على دافع الفلوس أول ما أخد الكارنيه قاللي أنا رايح أدفع للنقابة 15 ألف جنيه، وعاوزينه يجدد تاني يدفع 15 ألف جنيه تاني، وما أخدش إيصال بالفلوس اللي دفعها".

وتابع: "أنا اشتغلت 15 أو 16 أوردر في الساحل كنت بدفع إيصالات، الناس دي ما ادتنيش ولا إيصال، كنت بدفع 15 ألف جنيه، وكانوا بيبعتوا زينهم علطول يحصل الفلوس، وكان بياخد الفلوس مني أنا ساعات، ومن المحل اللي هغني فيه ساعات، ما كنتش بطلع ياريس غير لما المحل يدفع الفلوس، يا إما أنا أدفع الفلوس، والإيصال المفروض يجي للمطرب مش للمحل". 

وأردف: "إذا كان أنا اللي كنت بقوله أنا شغال في الحتة الفلانية، يقوللي هات الفلوس قبل ما تطلع، أكلم الناس أقولهم أدوله الفلوس، مش عايز يطلعني لما ياخد الفلوس، ولما جه حلمي قاله هات الإيصالات قاله هبعتهالك وبعد كده مابعتلوش حاجه، ونزلوني أوردرين، أورد في القاهرة وأوردر في الإسكندرية وماخدتش فيهم أجري". 

أضاف حمو بيكا: "خلاني روحت مضيت على عقد بتاع فيلم مكتوب في العقد إن المفروض آخد نص المبلغ 250 ألف وما أخدتش ولا جنيه، وأخدني وداني البيت بيتك.. تمثيلية البيت بيتك دي، صورت فيها وعملت فيها كل حاجه وما أخدتش برضه أجري.. والأجر اتاخد آه، الناس كانوا عاطيينه ظرفًا، عطاني من الظرف ده 10 آلاف جنيه بس، وأنا أجري 70 ألف جنيه.. وجم صوروا عندي في الاستوديو".

تابع موقع تحيا مصر علي