عاجل
الأحد 28 أبريل 2024 الموافق 19 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

هلا رشدي تجري عملية في ظهرها وتطلب الدعاء من متابعيها

هلا رشدي
هلا رشدي

طلبت الفنانة هلا رشدي الدعاء من متابعيها، ونشرت صوره لها وهي مرتدية ملابس العمليات، وأوضحت أنها عملية في ظهرها، وذلك عبر حسابها الرسمي بموقع التواصل الإجتماعي فيسبوك.

 تحيا مصر يرصد لكم دخول هلا رشدي للعمليات اليوم

عملية هلا رشدي

وكتبت هلا رشدي عبر فيسبوك: بصوا هوه أنا مابحبش الكلام ده بس بُناءً على إلحاح المرافقين قالولي أطلب منكم الدعاء عشان داخله أعمل عمليه في ظهري دلوقتي إن شاء الله ولما اطلع بالسلامه بإذن الشافي المعافي أحكيلكم الحكايه من الأول.. لا إله إلا الله.

ومن الجدير بالذكر، أن طالبت الفنانة المصرية هلا رشدي بتشريع قانون يحظر تناول الإيحاءات الجنسية في الأعمال الفنية، لما لها من تأثير على اختفاء الحياء، مؤكدة على أن الفن رسالة. 

 

هلا رشدي والإيحاءات الجنسية

كتبت رشدي عبر حسابها الرسمي على موقع التواصل الاجتماعي «فيسبوك»: "يا رب يطلع قانون يمنع الإيحاءات الجنسية، والتلاعب في الألفاظ في أفلامنا الحلوة، ونبطل نسخسخ عليها في السينمات، وصوتنا يجيب آخر القاعة، فـ نشجَّع صُناع العمل يزودوا الجرعات". 

وأضافت: "نتيجة التساهل ده بنشوفه في الحياء اللي بيختفي، وواحدة واحدة سقف الخروج عن النص بيزيد في حياتنا العامة.. الفن رسالة".

وجاء ذلك بعد أن طرح أحمد حلمي فيلمه الجديد «واحد تاني» في دور العرض المصرية تزامنًا مع أولى أيام عيد الفطر الجاري، وسرعان ما تعرض لحملة انتقادات بسبب إيحائته الجنسية التي تقوم بها شخصيته في الفيلم.

الجمهور ينتقد أحمد حلمي بسبب فيلم واحد تاني

وجاءت تعليقات الجمهور على النحو الأتي: “للأسف، فيلم حلمي كأنه واحد تاني فعلا. الإشارات والتلميحات الجنسية كتيرة جدا وغير مناسب تمامًا. خسرنا ممثل بيقدم أعمال نضيفة وانتقل بالنسبة لي للمعسكر التاني”.

وكتب الأخر: “نفسي فنانين مصر يفهموا أن كوميديا الايحاءات بتاعت هوليوود دي مش هتنفع في مصر و الجمهور مش هيقبل بكدا يا ترجعوا كوميديا زمان اللي كانت بتضحك من القلب يا بلاش قرف”، وأضاف أخر: “الفيلم خفيف مش جرعة كوميديا كبيرة لو متعشم في كده.. لكن للأسف الفيلم مليان إيحاءات واضحة وصريحة غير مقبولة تماما.. والغريب جدا أن ٧٠٪ من الكوميديا من الإيحاءات. ودي نقطة محبتهاش خالص عشان لو دخلته مع خطيبتك ولا أختك هتكون فى قمة الإحراج، فيلم مش عائلي خالص للأسف”.

تابع موقع تحيا مصر علي