عاجل
الثلاثاء 14 مايو 2024 الموافق 06 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

منذ 15 سنة وائل خرج ولم يعد..والدته: فقدت نظرى وأبوه مات من حزننا عليه| فيديو

أم المفقود
أم المفقود

وائل شاب خرج من بيته منذ 15 عاماً، أثناء عمله في ورشته اختفي ولم يظهر مرة أخرى، والدته فقدت بصرها لفقدانه وفاة والده من حزنه عليه،تحيا مصر ألتقى والدة الشاب لتروي لنا تفاصيل اختفاء ابنها.

دليل أن وائل حي

قالت والدة وائل: “أنا لدي ولدين، وائل خرج ومرجعش للبيت تاني، وفي شخص رجع عجلة وائل وقال لاقها على ترعة في اليوم اللي اختفى فيه،واحنا قلبنا الدنيا من سؤالنا في المستشفيات والأقسام، ومفيش أى خبر عنه منذ 15 عاماً، وأنا عملت بلاغ في قسم الشرطة، وحطينا صورته على جدران الأقسام وعلى كل الحيطان ومفيش فايدة ووائل مرجعهش”.

مفيش جثة

وتضيف والدة وائل المفقود: “أنا عندي إحساسي إنه حي وعلى قيد الحياة ولسه قلبه بيدق، أنا احساسي عمره ما كذبني وعارفه إن وائل حي، وهو مامتش زي ما بيقولوا أحنا مشوفناش جثة، وأنا طول الليل ببكي ومش ببطل بكاعلشان فقدي لوائل، وده السبب اللى فقد بصيرتي  ويارب ترجع يا وائل، ويرد لهفتي وتستجيب دعوتي واطمن وأشوفك تاني”.

متخليش قلبي يغضب عليك

وأضافت:”وأنا نفسي يرجع وائل وأعمله فرح ولو اتجوز يجيب عياله ويقعد معايا بعياله، وكان وائل قبل اختفائه، وناس قالوا أنهم شافوه في المحلة وناس قالوا شافوه في طنطا، وعمر وائل  لما اختفي 30 سنة وحاليا عمره 45 سنة، وأنا والله هتهبل عاوزة أشوفه قبل ما يموت، ومتخليش يا وائل قلبي يغضب عليك، وأبوك مات من حزنه عليك، ووائل كان بيحوش فلوسه معانا ومشتري شقة وفي نية يتزوج، وأنا بقول أرجع يا وائل ولا أغضب عليك”.

صور وائل على جدران الشارع

وأضاف شقيق وائل:” احنا بحثنا عن وائل في كل مكان، وفي الأقسام والمستشفيات، ووالدى كان بيلزق صوره على جدران الحائط وعلى شوارع المحلة، والدى دور على وائل في كل مكان حتى ضباط الأمن بدمياط سائلهم عنه وكان بيجلس معاهم”.

محاكمة قيادات الإخوان في أحداث المنصة

أجلت الدائرة الأولى، بمحكمة جنايات طرة، برئاسة المستشار محمد السعيد الشربيني، اليوم الاثنين، محاكمة محمد بديع مرشد الإخوان، و78 متهما آخرين فى القضية رقم 72 لسنة 2021 جنايات أمن الدولة طوارئ ثان مدينة نصر، والمقيدة برقم 9 لسنة 2021 كلى القاهرة الجديدة، والمقيدة برقم 21 لسنة 2021 جنايات أمن الدولة العليا، والمعروفة إعلاميا بـ "أحداث المنصة"، لجلسة 1 أكتوبر لمشاهدة الفلاشة المقدمة من النيابة العامة.

صدر القرار برئاسة المستشار محمد السعيد الشربيني، وعضوية المستشارين عصام أبو العلا، وغريب عزت ومحمود زيدان.

المتهمون في القضية

المتهمون فى القضية هم: محمد بديع، ومحمود عزت، ومحمد البلتاجى، وعمرو زكى، وأسامة يس، وصفوت حجازى، وعاصم عبد الماجد، ومحمد عفيف، وآخرين.

قانون مكافحة الإرهاب

حدد قانون مكافحة الإرهاب فى المادة 12 عقوبة إنشاء أو إدارة جماعة إرهابية، ومتى تصل هذه الجريمة الإعدام، ونصت على "يُعاقب بالإعدام أو السجن المؤبد كل من أنشأ أو أسس أو نظم أو إدار جماعة إرهابية، أو تولى زعامة أو قيادة فيها.

تابع موقع تحيا مصر علي