عاجل
الجمعة 10 مايو 2024 الموافق 02 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

"جريت 6 متحرشين قدامي".. آخر تطورات أزمة شقيقة فرح الزاهد ومعاناة شقيقاتها مع التحرش

عائلة فرح الزاهد
عائلة فرح الزاهد

أثارت الفنانة الشابة فرح الزاهد ضجة وجدلا كبيرًا خلال الساعات القليلة الماضية بعد أن كشفت عن تعرض شقيقتها للتحرش ولم تكن هذه المرة الأولى.

تحيا مصر يرصد القصة الكاملة لأزمة شقيقة فرح الزاهد

أزمة شقيقة فرح الزاهد

كشفت الفنانة فرح الزاهد عن القبض على الشخص الذي اتهمته بالتحرش بشقيقتها، وشاركت الجمهور والمتابعين بنشرها صورة لقسم شرطة أول 6 أكتوبر، وكتبت عليها: “الحمد لله على سرعة الاستجابة”.

وأضافت عبر خاصية الستوري التابعة لصفحتها الرسمية بموقع التواصل الاجتماعي لتبادل الصور والفيديوهات انستجرام، قائلة: “المتحرش دلوقتي هيبات في القسم وهيتعرض على النيابة الصبح”.

وتابعت: “شكرا أوي على المساعدة وشكر للشرطة المصرية على الإحساس بالأمان، اوعوا تتنازلوا عن حقوقكم أو تسكتو عشان ولاهي الحق بيرجع".

 

أزمات عائلة فرح الزاهد

وكانت فرح الزاهد نشرت صورة المتحرش عبر صفحتها بموقع التواصل الاجتماعي وكتبت عليها: "طيب دلوقتي الراجل ده متحرش واقف في مول مصر عمال يتحرش بالبنات وحاجة في منتهى قلة الأدب!”.

وأضافت: “مرحمش حتى أختي الصغيرة من المعاكسات والكلام الزبالة وعمال يغمزلها وحاجة تخدش حياء أي بنت.. وهي واقفة عند البنك هي ووالدتي فزعقوا فيه يروح مبجح فيهم ويقل أدبه”.

وتابعت: “يقول أنا معملتش حاجة ومجتش جمبها"، والناس حواليه عادي جدا، مفيش راجل واحد بس عايز يتكلم! طلبنا النجدة ويا رب يكون في استجابة سريعة عشان نقضي على الأشكال الزبالة دي".

 

اقرأ أيضًا

هاني شنودة يثير الجدل بتصريحاته: "لو ربنا أداني 600 حياة ميقضيش مدح الرسول"

يذكر أن شقيقتهما الفنانة هنا الزاهد كانت قد وثقت لحظة تعرضها للتحرش من أحد السائقين بسيارة نصف نقل وقالت في فيديو نشرته عبر صفحتها: “متحرشين بيخبوا وشهم وبيجروا لما صورتهم".

وأضافت هنا الزاهد: “رجالة أهم، أنا دلوقتي في العربية، الفيديو اللي أنتم شوفتوه الأول لرجالة بشنبات قاعدين في عربية نص نقل كانوا بيجروا ورايا بقالهم 5 دقائق وبيتحرشوا بالكلام وعاملين يكسروا عليا وكانوا بيجروا عليا، أول ما طلعت الموبايل جريوا زى الفران لأنهم فعلا زى الفئران أو كلاب بمعنى أصح، فاكرين لو بنت لوحدها في العربية هتخاف وتقعد تجري”.

وكانت قد قالت فرح الزاهد في تصريحات سابقة لها إنها تسببت في منع سائح عربي من دخول فنادق مصر مرة أخرى بعدما أبلغت شرطة السياحة عن محاولته التحرش بها.

وفي برنامج آخر، قالت: "مفيش واحدة متعرضتش للتحرش، وأنا كل يوم تقريبًا في الشارع عارفة إيه اللي ممكن يحصل، ونظرة التحرش الواحدة مبسكتش عليها، ومرة اتعرضت فيها للتحرش جرِّيت 6 متحرشين قدامي لأن النظرة بتضايقني وأنا مش هتكسف أتكلم”.

تابع موقع تحيا مصر علي