عاجل
الأربعاء 01 مايو 2024 الموافق 22 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

"انتو فين من ربنا" ريهام سعيد تهاجم الصحفيين بسبب سامي العدل

ريهام سعيد
ريهام سعيد

هاجمت الإعلامية الشهيرة ريهام سعيد إحدى المواقع الإخبارية المصرية بسبب عنوان كتبه الموقع عن الفنان الراحل سامي العدل في ذكرى وفاته، وجاء نص العنوان كالآتي: “البلطجة والمخدرات والحجاب، أزمات لاحقت الفنان سامي العدل قبل وفاته”.

تحيا مصر يرصد تفاصيل مهاجمة ريهام سعيد لإحدى المواقع الإخبارية

ونشرت الإعلامية ريهام سعيد عبر حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي “إنستجرام” صورة من الخبر، وعلقت عليها قائلة: “وصلت انكوا بتتكلموا عن راجل في ذمة الله، والله أنا مش عارفة فين الإيمان، فين ربنا طيب، الراجل دا أحسن وأطيب راجل في العالم، الله يرحمك، لو عايش مكنش حد يجرؤ يجيب سيرتك”.

ريهام سعيد تتراجع عن قرار الاعتزال

كتبت الإعلامية ريهام سعيد منذ عدة أيام في منشور عبر حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي “فيسبوك” قائلة: «بعد تفكير عميق وبعد مرور سنة كاملة من قرار الاعتزال، أعلن عودتي للإعلام بإذن الله، وما توفيقي إلا بالله أرجو الدعاء».

ويشار أنها كانت قد أعلنت اعتزال الإعلام العام الماضي وكتبت عبر صفحتها الرسمية: “فكرت كتير قبل ما أكتب البوست ده. أنا اعتزلت التمثيل سنة ٢٠١٥ لأني حسيت إن صاحب بالين كداب وإن التمثيل مأثر على مسيرة الخير اللى ابتديتها من سنين طويلة عشان الوقت والمجهود إللى بعمله”.

وتابعت بموقع التواصل الاجتماعي لتبادل الصور والفيديوهات انستجرام: “لكن عشقي للتمثيل اللى هو دراستي ومهنتي الأولي قبل الإعلام رجعت أمثل تاني وأنا لسه في نظر المخرجين والمنتجين مذيعة عايزة تمثل.. كنت عارفة إن عشان آخد مكان كممثلة لازم أسيب الإعلام زي- مع حفظ الألقاب-”.

اعتزال ريهام سعيد

وتابعت: “داليا البحيري وبسمة ودينًا فؤاد ودينا الشربيني وغيرهم بس مكنتش قادرة أسيب رسالتي اللى كانت مهمة أوي وقتها”، وفيما يخص الأزمات الأخيرة التي حدثت لها قالت: “أنا حصل لي مشاكل كتير من المهنة دي بتأثير باطل من السوشال ميديا من منافسين وأعداء، بسبب المشاهدة العالية جدا والنجاح”.

واختتمت حديثها قائلة: “أنا تعبت وحسه إني قدمت كل اللى ممكن يتقدم والدولة عامله اللى عليها ومش محتاجين دور المجتمع المدني في مساعدة الناس، ولكن أنا ليا الشرف إني اشتغلت في المهنة العظيمة دي اللى ليها رسالة سامية وعظيمة وليا الشرف إني كنت إعلامية في أصعب وقت مر على الإعلاميين أيام حكم الإخوان والحمد لله كان لينا موقف واضح وما تغيرش ولا دقيقة”.

تابع موقع تحيا مصر علي