عاجل
الإثنين 06 مايو 2024 الموافق 27 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

"صداقة داخل الفيلم والانتظار أصعب التحديات".. تصريحات كريم عبد العزيز وأحمد عز عن فيلم كيرة والجن

كريم عبد العزيز وأحمد
كريم عبد العزيز وأحمد عز

حل النجمين كريم عبد العزيز وأحمد عز، عبر شاشة قناة سكاي نيوز العربية، وكشفا كواليس لأول مرة عن فيلم «كيرة والجن».

تحيا مصر يرصد تصريحات كريم عبد العزيز وأحمد عز

تصريحات كريم عبد العزيز 

قال الفنان كريم عبد العزيز في حواره التلفزيوني الأخير: «مروان حامد، قالي أنا وأحمد عز بدونكم مكنتش هعرف أعمل الفيلم ده، أنا فرحان جدًا بفكرة أحمد عز معايا في الفيلم، لما يكون فيه بطلين ويجمعهم هذا القدر من الحب والاحترام فهذا أمر جميل».

وتابع: “يعني إحنا داخلين الفيلم أصحاب، والأعمال بتتعمل بالحب والاحترام.. عامل زي ماتش الكرة، هترقصيني هرقصك بس مش هعورك”.

وحرص كريم عبد العزيز أن يشيد بالفنان أحمد عز، وقال: “أمر صعب أنك تعرفي تتعاملي مع فنان إنسانيًا، ده أمر نادر، إحنا بنعمل صداقة داخل الفيلم، الصداقة دي لو فيها كذب ومش خارجة من قلوبنا، هيبقى فيها كذب وهتطلع على الشاشة كذب”.

تصريحات أحمد عز

ومن جانبه النجم أحمد عز قال عن الصعوبات والتحديات التي واجهها: "الانتظار كان صعب جدا، لإن كريم عبد العزيز مطالب يحافظ على شكله ووزنه وهيئته طول الفترة دي، وكذلك كل الأبطال، لكن ده الجانب الأسهل".

 

واستكمل الفنان أحمد عز كلامه: "الأصعب إنك ترجع بنفس الأحاسيس والمود، وكريم مثلا يكون عنده مسلسل الاختيار، وهند صبري وأنا عندنا أعمال تانية.. وجود مروان حامد ساعد جدا، لإنه زي الشخص اللي خلص مذاكرة وبيراجع طول الوقت، ودايما حاطك على الترك المظبوط، وأحمد مراد كتب الشخصيات بطريقة من وهي على الورق عارفين أحاسيسها".

 

اقرأ أيضًا

ديانا حداد تكشف حقيقة اعتزالها: "أخذت بريك من السوشيال ميديا وموجودة في مرحلة سلام"

يشار أن فيلم كيرة والجن يعد من أضخم الأفلام التي تكلفت إنتاجياً في تاريخ السينما المصرية وكان قد تكلف حوالي 104 ملايين جنيه، والعمل من إخراج مروان حامد.

ويضم “كيرة والجن” في بطولته كلا من كريم عبد العزيز وهند صبري، سيد رجب، إياد نصار، وأحمد عز، أحمد مالك، هدى المفتي، محمد عبد العظيم، عارفة عبد الرسول، رزان جمّال، علي قاسم، وتامر نبيل، وآخرين.

تابع موقع تحيا مصر علي