عاجل
الجمعة 19 أبريل 2024 الموافق 10 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

زوج بمحكمة الأسرة: خلعتني بعد أسبوع جواز علشان معجبتهاش ومبسطهاش

خلافات زوجية
خلافات زوجية

فترة خطوبة زوجتي كانت أكبر من فترة زواجنا، بيت الزوجية لم يكن الأمان والراحة بل أصبح مصدر التعاسة بيننا، كلمات زوج أطلقها في محكمة الأسرة بعد أن أحبط من الحياة بسبب تصرفات زوجته ولأفعالها التى لا توصف.

خلعتني بعد أسبوع زواج بدون سبب

يقول الزوج البالغ من العمر 33 سنة:" أنا أتزوجت منذ أسبوع، وفوجئت بعد مدة بإتصال من عائلتي بيخبروني أن زوجتي رفعت عليا قضية خلع واتصال من الجيران بإنها قامت بنقل العفش من بيت الزوجية، وأنا تسائلت ماذا حدث بيننا لتفعل زوجتي ذلك".

سافرت وتركتها بعد أسبوع من الزواج للعمل

ويضيف الزوج:" أنا تزوجت لمدة أسبوع وسافرت لظروف شغلى ولكن زوجتي قامت بنقل العفش بعد أسبوع إلى بيت أبوها ورفعت دعوى وأنا قبل ما أسافر كنا سمن على عسل، أيه اللى حصل طيب بيننا، أنا لم أضايقها ولا رفعت صوتي عليها، وأنا لما أتقدمت لزوجتي وأنفقت كل ما جمعته لشراء بيت وأثاث ومطالب المعيشة، شقى عمري كله راح في تجهيز البيت ومشكلتي كلها إن تحويشة العمر ضاعت ولم أفعل لزوجتي شئ".

أنا معجبتهاش

ويستكمل الزوج: "لما بسأل مراتي حصل ايه بتقولي أنت معجبتنيش وأنا متبسطتيش معاك الحقيقة وزهقت من عيشتك وتصرفاتك المستفزة لما سبتني وسافرت كأنى مش إنسانة المفروض شهر العسل يكون شهر مش أسبوع عسل وأنت من الأول شايف شغلك الأهم وسافرت إلى عملك، وهى كانت دنيتي وكل حاجه ليا وأنا تعجبت من موقفها وتصرفاتها  بعد سفري بأسبوع الشغل، أنا عاوز أعرف أنا عملت ايه، ليه قانون زى ده يتعمل زوجة تخلع زوجها بدون أسباب وكمان هو ميعرفش ليه كده، القانون وجد لأجل حل مشكلة مش صنع مشكلة".

فقدت الأمان بالناس

ويختتم الزوج: "أنا معرفعش فين الأمان في الزواج، أنا يمكن خسرت كل حاجه وخسرت تحويشة العمر بس كمان خسرت أماني بالناس وبصنف السيدات كلها ماعدا أمى، أنا لا أقول إنى ملاك و لكن هى لم ترى أسوء ما فيا ولا أحسن ما فيا لتصدر حكم الخلع عليا.

تابع موقع تحيا مصر علي