عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

أم دنيا: بعد موت جوزي أخوه طردني وبناتي الأربعة وسرق كل اللى حيلتي|فيديو

أم دنيا
أم دنيا

واقعة مأساوية لسيدة لها 4 فتيات، توفى زوجها وتركها لتقع ضحية لشقيقه الذي قام بضربها وسبها من أجل الإستيلاء على شقتها للعيش فيها وطردهم منها دون عائل، إلتقى تحيا مصر بأم دنيا لتروي لنا تفاصيل مأساتها مع شقيق زوجها في محافظة دمياط.

تفاصيل الواقعة

قالت أم دنيا :"جوزي كان شغال ستورجي موبيليا فصدره تعب وأتوفى، وأخوه بقى كل يوم يشتمني ويسب فيا ويضربني ويهيني، وده كله من غير سبب وطفشني من البيت خالص أنا وبناتي الأربعة، وساكنة دلوقتي في شقة بالإيجار، وهو دلوقتي ساكن في شقتي".

مرض زوجها

وأضافت أم دنيا في بث مباشر مع تحيا مصر:" جوزي كان تعبان وبروح هنا وهنا معاه وقعد 5 سنين على كرسي متحرك، وكنت بسافر بيه القاهرة والمنصورة، علشان يتعالج، وأخوه مكنش يجي معاه، ويشتمني ويلعني، وبعد ما جوزي أتوفى أضطريت أخرج اشتغل علشان أصرف على بناتي، وهو دلوقتي سرق كل حاجتي من الشقة بعد كسرها ومخلوش حاجة فيها، وأنا قاعده على البلاط ومحتاجة حد يساعدني".

" src="">

عملت في المنازل ومحل فراخ 

وأوضحت:" أنا بنتي مخطوبة ومحتاجة جهاز ، واشتغلت في البيوت فترة وشوية في فرن عيش ودلوقتي شغاله في محل فراخ، وأنا اتبهدلت في حياتي، وبناتي نفسيتهم تحت الصفر من اللى عمهم عملوا فيهم هو وابنه، وده لطجي وطالبه أي حد يوفرلي شقة وبنتي عايزه أجهزها، وبدفع إيجار كل شهر وبسيب بناتي في البيت وبنزل الشغل الساعة 8 الصبح وبرجع المغرب، وأنا تعبت والله، وأختى كانت قاعدة عندي برضو ضربها وشتمها وقالي أنا هنا مش فاتح ملجأ أيتام وطردها، وحسبي الله ونعم الوكيل فيه هو أخواته البنات وأولاده".

عايز شقة 

واختتمت :" انا مش عارفه أدفع الإيجار ومتأخر عليا كام شهر، وده غير الأكل والشرب، ومتبهدله في الإيجارات من ساعة ما خرجت من بيتي والست صاحبة الشقة هتشتكيني بسبب إني أتأخرت في دفع الإيجار لكذا شهر".

ضبط هارب من حكم المؤبد بالتجمع الأول

نجحت الأجهزة الأمنية بمديرية أمن القاهرة في ضبط شخص، مقيم بدائرة قسم شرطة التجمع الأول، مطلوب التنفيذ عليه فى قضيتي مخدرات، إحداهما مقضى فيها بالسجن المؤبد، حال تواجده بدائرة القسم.

مواجهة المتهم بالأحكام

وبمواجهته بالأحكام الصادرة ضده، أقر بها وتم اتخاذ الإجراءات القانونية، ويأتي ذلك تنفيذا لتوجيهات اللواء محمد عبد الله، مدير مباحث القاهرة، بمواصلة الجهود لملاحقة وضبط المحكوم عليهم الهاربين.

تابع موقع تحيا مصر علي