عاجل
الجمعة 26 أبريل 2024 الموافق 17 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

«كانوا ملايكة مش بني آدمين»..عم مينا وإيلاريا ضحايا حادث كنيسة أبو سيفين:«بيتنا اتخرب والحزن ملاه»

عم مينا وإيلاريا
عم مينا وإيلاريا ضحايا حادث كنيسة أبو سيفين

«احنا كان معانا ملايكة على الأرض مش بني آدمين».. بهذه الكلمات الحزينة تحدث عم مينا وإيلاريا عن حادث حريق كنيسة أبو سيفين بإمبابة محافظة الجيزة، الذي وقع أمس الأحد، والذي راح ضحيته 2 من أولاد أخوه بينما أصيبت ابنته الثالثة.

تحيا مصر

 وتحدث العم قائلا: مينا عنده 13 و إيلاريا 8 سنوات، ومارينا ربنا يقومها لينا بالسلامة عندها 12 سنة.. مينا مماتش مينا حي بالسما.

وأضاف: أخويا رن عليا بيقولي كنيسة أبو سيفين  فيها حريق، وبيقولوا النار ماسكة في العيال، ولما وصلت لاقيت مرات أخويا بتقولي مينا ربنا افتكره وشهيد، ومارينا في الكنيسة لاقيتها وطلعت بيها على الرعاية،  وبدأنا ندور على إيلاريا إلا أن وجدناها في مستشفى العجوزة، وربنا يعزينا ويعزي جميع أسر الضحايا لأن الموضوع كان صعب.

واستكمل عم مينا و إيلاريا: أطفال رايحة تصلي، ومينا كان بيخدم في الهيكل، مينا كان في السما على الأرض وبدل ما يكمل حياته هنا هيكملها في السما.

وعن وضع مارينا، أفاد: وضعها حرج في المستشفى وبندعى ربنا أن يشفيها، لأن الطب البشري مفيش في إيده حاجة، ولاد أخويا التلاتة كان عيالي، احنا بيتنا اتخرب والحزن ملاه.

وتابع:  مينا كان متفوق في المدرسة ورغم سنه الصغير كنت بعتمد عليه كنت سايب راجل في البيت، مينا كان راجل البيت التالت بعدي أنا وأخويا، مينا كان بيضحي بنفسه علشان أي حد، كل الي محتاجه أنهم يشفعوا فينا في السما، و بتمنى أن ربنا يلهم أبوهم وأمهم الصبر. 

" src="">

الرئيس السيسي يعزي أسر ضحايا حريق كنيسة المنيرة ويوجه بسرعة اتخاذ الإجراءات اللازمة للتعامل مع الحادث
 

هذا و وجه الرئيس عبدالفتاح السيسي، العزاء لأسر ضحايا حادث حريق كنيسة المنيرة بالجيزة، كما وجه بسرعة اتخاذ الإجراءات اللزمة للتعامل مع الحادث.

وكتب الرئيس السيسي، عبر صفحته الشخصية “فيسبوك”: «أتُابع عن كثب تطورات الحادث الأليم بكنيسة المنيرة بمحافظة الجيزه، وقد وجهت كافة أجهزة ومؤسسات الدولة المعنية باتخاذ كل الاجراءات اللازمة، وبشكل فوري للتعامل مع هذا الحادث وآثاره وتقديم كافة أوجه الرعاية الصحية للمصابين»

وأضاف رئيس الجمهورية: «أتقدم بخالص التعازي لأسر الضحايا الأبرياء الذين انتقلوا لجوار ربهم في بيت من بيوته التي يُعبد بها».

 

تابع موقع تحيا مصر علي