عاجل
الثلاثاء 07 مايو 2024 الموافق 28 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

إزاي أزود دخلي بجانب شغلي؟.. برنامج الكاررير بقناة التنسيقية يقدم نصائح مهمة للشاب

تحيا مصر

نشرت  قناة التنسيقية الحلقة 14 من برنامج الكارير، تقديم مصطفى كريم، والتي تحدث فيها عن «إزاي أزود دخلي بجانب شغلي ؟»، وذلك في ظل الاترفاع الكبير في الأسعار والأزمة الاقتصادية الحالية.

وقال مصطفى كريم، إنه في ظل الأزمة الاقتصادية العالمية وارتفاع معدلات التصخم وزيادة الأسعار، تزايدت عمليات البحث وأصبح هناك سؤال دائم «ازي ممكن أتكيف مع الحالة دي، وإزا أزود دخلي بجانب شغلي؟».

إزاي أزود دخلي بجانب شغلي؟

وعرض مصطفى كريم مجموعة من الأفكار لزيادة الدخل إلى جانب العمل، والتي جاءت كالتالي:

الفكرة الأولى: «هي العمل في مجال ثاني أو طبيعة عمل أخرى، بجانب شغلي مثل دكتور يتميز في الكتابة فيتجه إليها أو مهندس لكنه جيد في البرمجة فيتجه إليه».

الفكرة الثانية: «تتجاوز توقعات مديرك، مش بس تحقق التارجيت، ومتبررش ده بإنه على قد فلوسهم، لأنك ببساطة ممكن تخسر فلوسهم دي، وممكن حد ييجي مكانك وانت تبقا في الشارع».

الفكرة الثالثة: «المرونة لأقصى حد ممكن لأن التغيرات سريعة وكثيرة ومتابعة ولأن الفرص قليلة والمعروض أقل من الطلب».

الفكرة الرابعة: «رشد مصاريفك، وده من خلال عدد من الحلول، مثل الشراء على قد الاحتياجات، وإعادة ترتيب الأولويات الخاصة بالشراء، زي شراء بالعدد وليس بالكيلو، زي ما بيحدث في الخارج».

الفكرة الخامس: « تبقا براند ومنتج خارج مجال شغلك، بمعنى أن تتحول لمنتج، عبر صفحة فيس بوك وعرف الناس إنك متخصص في خدمة معينة».

الفكرة السادسة: «تكون براند داخل مجال شغلك، تكون متفوق في داخل الشركة، وتكون ليك قيمة غضافية تخليهم مش عايزين يسبوك حتى لو كانوا عايزين يقللوا نفقاتهم».

" src="">

الفكرة السابعة: «توسيع دائرة العلاقات، وإقامة علاقات مع الناس داخل وخارج شغلك».

واختتم مصطفى كريم الحلقة بنصيحة لملوظفين: «فكر دايما ازاي تكون قيمة مضافة داخل مجال عملك أو براه، خليك دايما فاكر إن في فرص ومهمتك إنك تدور عليها وتقتنص هذه الفرص».

تابع موقع تحيا مصر علي