عاجل
الجمعة 29 مارس 2024 الموافق 19 رمضان 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

عمرو أديب لـ الديب بعد طعنه في حكم إعدام محمد عادل: "بتظلم البت اللي اتقتلت في الشارع"

عمرو أديب
عمرو أديب

أعرب الإعلامي عمرو أديب عن غضبه واستيائه من تولي المحامي الشهير فريد الديب، دفاع قاتل نيرة أشرف الشهيرة بـ فتاة المنصورة، الذي تم قتلها بطريقة بشعة أمام الناس في الشارع من خلال طعنها بالسكين بسبب رفضها له.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير غضب عمرو أديب من تولي فريد الديب دفاع قاتل نيرة أشرف

ظلم للبنت اللي اتدبحت قدام الناس في الشارع

قال عمرو أديب خلال برنامجه الحكاية المذاع عبر قناة mbc مصر: "أي انسان محكوم عليه بالإعدام يستحق محارب وحد يدافع عنه، لكن أنا مش مرتاح أبدا لتصدي فريد الديب للدفاع عن قاتل نيرة أشرف، وإنه يتصدى إنه ينقذه من حبل المشنقة رغم إنه أمر منطقي لكن أنا مش هاضمه.. دا ظلم للبنت اللي ادبحت قدام الناس في الشارع ".

فكرة فكرة تصل إلى حد الإستفزاز 

وتابع عمرو أديب، حديثه: “المفروض نجبلك فيديو القتل تاني تتفرج عليه، وتشوف البنت اتقطعت ازاي في الشارع قدام الناس، فكرة الدفاع دي فكرة تصل إلى حد الإستفزاز وحاجة تعصب الحقيقي”.

وسبق وأن علق عمرو أديب على هذا الأمر من بدايته، فقال: ""فريد الديب من الأسماء المهمة وهو أحد أهم 5 محامين في مصر.. أنا مش فاهم سبب هذا الحماس اللي ساعات بنشوفه مؤكد وساعات يتم نفيه .. سواء كان عاوز أو مش عاوز.. عاوز أسأله ليه عاوز تدي ثقل لهذا المتهم .. إيه هي الظروف اللي مخلياك متعاطف مع المتهم، أنا لا أنفي حق المتهم في وجود محامي أو عشرة أو عشرين معه.. لكن هل إنت لسه بتدور على مجد.. إنت ليك مجدك ولك ما لك وعليك ما عليك .. فريد الديب تدخل في قضايا خلافية كثيرة منها إنه دافع عن جاسوس إسرائيلي".

فريد الديب يطعن في حكم إعدام قاتل نيرة أشرف

وجدير بالذكر، أنه تقدم فريد الديب بمذكرة طعن في حكم إعدام محمد عادل، قاتل نيرة أشرف وكانت الأسباب التي تقدمها على أساسها فريد الديب بالطعن في حكم إعدام محمد عادي، هي وجود لجنة قضائية رباعية وليست ثلاثية الأمر، و صدور حكم الإحالة للمفتي دون حضور أحد أعضاء هيئة المحكمة وإبداء القاضي عن رأيه في الدعوى.

تابع موقع تحيا مصر علي