عاجل
الإثنين 13 مايو 2024 الموافق 05 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

مايا دياب عن خناقات الوسط الفني: حرام خلينا نعيش في سلام ونعمل فن

مايا دياب
مايا دياب

تحدثت الفنانة مايا دياب عن خناقات الوسط الفني والتي أصبحت منتشرة خلال الفترة الأخيرة خاصة بعد ازدياد التفاعل على مواقع التواصل الإجتماعي المختلفة.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير تصريحات مايا دياب عن خناقات الوسط الفني

مايا دياب تنتقد خناقات الوسط الفني

قالت مايا دياب خلال حلولها ضيفة على برنامج the insider: “الموضوع بقى منتشر وكتير كل يوم نطلع في العناوين بسبب المشاكل.. حرام، خلينا نعمل فن واللي بشوفه كل يوم من أمراض وحروب ووفيات بتعلمني أعيش في سلام.. وأنا حاليًا بعيش أحلى سنين”.

وتطرقت بحديثها نحو توترها الدائم من الحفلات فقالت: “ بتحمل أوجاع غير طبيعية قبل أي حفل لي ومش مجرد خوف؛ مع أنها مش أول حفلة ولكن النجاح محتاج استمرارية والجمهور بيحس إني مبغلطش ومينفعش أغلط.. وطبعا توقعات الجمهور والنجاح مسئولية وعبء غير طبيعي".

مايا دياب تتنازل عن أجرها في حفل بيروت

وسبق وأن قالت مايا دياب خلال لقائها ببرنامج et بالعربي: “ديما بشعر بالخوف قبل ما أطلع على المسرح، ولكن أنا  سعيدة بإيحياء حفلي في بيروت بعد غياب فترة طويلة وسعادتي أكبر اننا ممكن ننظر للجانب الإيجابي على الرغم من الظروف العصيبة اللي بتمر بيها البلد”.

وتابعت: أرى أن واجبي إسعاد الجمهور ومستعدة للتنازل عن أجري من أجل وطني لبنان. 

أخر أعمال مايا دياب

من ناحية أخرى، كانت أخر أعمال مايا دياب أغنية “عيش أحلى سنين” التي تم طرحها من شهور عبر موقع الفيديوهات الشهير يوتيوب، وحققت نجاحات ساحقة تخطت الملايين مشاهدات، وتعد الأغنية من كلمات أمير طعيمة، ألحان مدين، وتوزيع هادي شرارة، وتقول كلماتها: "عيش أحلى سنين في حياتك يلا ما تستناش، مين تبقى الجنة قصاده شايفها و ما يعيشهاش، وسط ناس حابينا، واللي يجمع بنا، فرحة عشنا بنرسم تفاصيلها ويا بعض سنين، ضحكة صافية و حلوة، دنيا زي الغنوة حاجة زي الحلم وبنعيشها، احنا الاتنين بينا نلغي كلمة أحزان من جوة قاموسنا. بينا نفرح ونصدق احساسنا، وننسى زمان وليالي زمان، أنا وانت ونجوم الليل ايه اللي ناقصنا، غنينا وضحكنا ورقصنا وزرعنا الفرحة في كل مكان".

تابع موقع تحيا مصر علي