عاجل
الثلاثاء 23 أبريل 2024 الموافق 14 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

هاني شاكر: منعي لكاظم الساهر من الغناء في مصر شائعة ساذجة.. ومش ندمان على منصب النقابة

هاني شاكر
هاني شاكر

كشف نقيب المهن الموسيقية السابق الفنان هاني شاكر عن تفاصيل وسبب استقالته من منصبه في النقابة، وعبر عن استيائه مما حدث في المؤتمر الصحفي الذي عقد قبل تقديم استقالته بسبب المشادة الكلامية التي حدثت بين سعيد أرتيست وأحد أعضاء مجلس النقابة.

تحيا مصر يرصد تفاصيل أبرز تصريحات هاني شاكر في ET بالعربي

حيث قال أمير الغناء العربي هاني شاكر لـ برنامج "ET بالعربي" عن قرار استقالته: "القرار ده نهائي بلا رجعة فيه، رغم أني قولت أكتر من مرة أني هستقيل.. اللي حصل في المؤتمر الصحفي ده كان كافي أني استقيل، متعملش حساب للنقيب ولا للمجلس.. رغم أني كنت موجود عشان أكبر الناس كلها.. ولقيت وشوش تانية.. وأنا مش متعود على كده".

منصب نقيب المهن الموسيقية

وتابع هاني شاكر قائلًا: "أنا مش متعود على كدا بصراحة، مش أخلاقي ومش طبعي ومش تربيتي اتعامل بهذا الشكل مع ناس ملهاش كبير.. والنقابة مش بس مطربين مهرجانات لا.. النقابة فيها ناس كتير جدا محتاجين ووقفنا جنبهم والنقابة مليانة مشاكل كتيرة عايزة تتحل".

كما أوضح هاني شاكر أنه لم يندم على منصب نقيب المهن الموسيقية، وأن تصريحه بالندم كان من باب المزح، حيث قال: "كنت بهزر ومينفعش أقول على الكرسي اللي قعدت عليه أم كلثوم وعبد الوهاب غلطة وندمان عليها".

حقيقة منع هاني شاكر لكاظم الساهر من الغناء في مصر

ومن جانبه، أشار الفنان هاني شاكر إلى أن كل ما تم تداوله بشأن قراره بمنع الفنان العراقي كاظم الساهر من الغناء في مصر ما هو إلا شائعة ساذجة، حيث قال خلال برنامج "ET بالعربي": "دي ناس عبيطة وساذجة، لو حد يقدر يقولي همنع ازاي همنع، بس مش همنع كاظم الساهر.. همنع الناس اللي فعلا مشوهة الفن، وبعدين كاظم الساهر بقاله 12 سنة مجاش مصر، طب أنا بقالي نقيب 7 سنين طب الـ 5 سنين قبل ما أجي منعته إزاي، وكاظم صديق عمري وحبيبي واتشرف بيه أنه يغني وأغني معاه في أي حتة وأنا عارف الشعب المصري بيحب كاظم اد ايه وأنا واحد من معجبينه".

تابع موقع تحيا مصر علي