عاجل
الثلاثاء 04 أكتوبر 2022 الموافق 08 ربيع الأول 1444
رئيس التحرير
عمرو الديب

نهى العمروسي: "السجن ظلمني وعمري ما هفكر في الجواز تاني لأنه بيندم"

نهى العمروسي
نهى العمروسي

كشفت الفنانة نهى العمروسي، عن رأيها في عدد من التجارب التي تعرضت لها خلال حياتها الشخصية، منها تجربتها في السجن، ومع السوشيال ميديا، وأخيرا رأيها في الزواج.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير تصريحات نهى العمروسي في كلام الناس حول القضايا الجدلية

نهى العمروسي عن سجنها: “اتظلمت واستفادت من التجربة دي كتير”

أشارت نهى العمروسي خلال برنامج “كلام الناس”، المذاع على قناة mbc مصر أنها تعرضت للظلم في السجن وتم القبض عليها رغم أن تحليلها أثبتت أنها لم تكن تتعاطى المخدرات أو تشرب السجائر، فقالت: “وأنا بمثل سجن النسا قولت إني مشتاقة لحياة السجن وبعدها بيوم جملتي اتحققت واتقبض عليا لكن تجربتي هناك كانت مهمة جدا واستفادت منها واتعرفت على ناس كتير كويسة مكنتش هقابلهم في الواقع وحصلي قصة ملهمة مع واحدة هتتعدم".

وتابعت: “اتعرضت للظلم في السجن، وأثبتو هناك في التحالين إني مش بتعاطى مخدرات ولا بشرب سجاير، لكن الظلم والألم بيعلموا كتير وبيدوا الواحد خبرة ووعي كبير".

نهى العمروسي لـ مدمني السوشيال ميديا: “لازم تفوقوا المجتمع مش ناقص انحدار”

وتطرقت نهى العمروسي بالحديث عن السوشيال ميديا وإدمانها، فقالت: "أنا بعيدة عن السوشيال ميديا تماما ومبحهباش.. الناس كلها باصة على الموبايلات الأمهات والأبهات والأطفال، هبل وعدم وعي وإدمان بيتعالجوا منه برة، المجتمع مش ناقص إنحدار لازم تفوقوا".

نهى العمروسي: أسعد لحظة في الزواج الطلاق

الجواز يندم وعمري ما هفكر في الجواز تاني.. في المجتمع الشرقي الرجولية زيادة عن اللزوم فبيدوا حقوق للرجالة أكتر من الست فبتتظلم جدا لدرجة إنه ممكن يصاحب على مراته عادي والناس متعايشة مع التفضيل ده عادي ودا بيقلل من قيمة الست حتى في الدراما مبينين إن الست ضعيفة بتتضرب وتتهان وتوافق بده، لو فيه إحترام متبادل وفيه صدق هيبقى تمام لكن فيه مشكلة كبيرة في العلاقة الزوجية".

جدير بالذكر، أن نهى العمروسي ممثلة وكاتبة سيناريو مصرية، من أشهر أعمالها: “جزيرة الشيطان، شمس الزناتي، بيت القاصرات، العذراء والعقرب، كان لها تجربتان في السينما من خلال فيلمي: ”سحر العيون وصباحو كدب"، بالإضافة إلى مسلسل “6 ميدان التحرير”.

تابع موقع تحيا مصر علي