عاجل
الأحد 02 أكتوبر 2022 الموافق 06 ربيع الأول 1444
رئيس التحرير
عمرو الديب

أديب محذرا من أمر خطير: عمرو لما يقول حاجة اسمعوها وهتكسبوا.. فيديو

عمرو أديب
عمرو أديب

قدم الإعلامي عمرو أديب، روشتة اقتصادية للمصريين لمواجهة ارتفاع الأسعار، قائلا: " أي حاجة غالية عن إمكانياتك متشتريش ، سبها وامشي حتى لو محتاجها".

تحيا مصر

وأضاف الإعلامي عمرو أديب، خلال برنامج "الحكاية" المذاع عبر فضائية "إم بي سي مصر"، مساء الجمعة، مخاطبا المواطنين:" متشتريش حاجة بالتقسيط، لو العربية غالية متشتريش، معقبا:"عمرو لما يقول حاجة اسمعوها وهتكسبوا".

أديب: سيب السلعة الغالية متشترهاش

وتابع :"السنة الجاية زي دلوقتي هتشوفي عالم آخر، هتكون كل حاجة متوفر وبالأسعار اللي تناسب كل مواطن، معقبا :" اللي سبته إمبارح من قلة الفلوس بكرا هتشتريه ".

وفي وقت سابق، تحدث الإعلامي عمرو أديب خلال ببرنامجه “الحكاية”، المذاع على قناة mbcمصر، عن زيادة الأسعاد خاصة زيادة سعر البيض، موجها نصيحة للمواطنيين بضرورة ترشيد الإستهلاك.

وقال عمرو أديب خلال البرنامج متحدثا عن زيادة أسعار البيض: ""أما اتكلمت عن موضوع البيض قبل كدة ضحكتوا عليا دلوقتي بقينا في معركة البيض والزيادة دي مش طبيعية.. الأسعار برة بترخص فليه عندنا بيزيد؟.. واي علاقة الحرب بزيادة البيض؟".

وأكد أن تلك الشهور التي نعيشها حتى نهاية عام 2022، ستكون أسوأ الشهور التي تمر بها الأزمة، وسيصعب على عدد كبير من المواطنين تدبير أمورهم المادية.

أديب: لازم نتعلم ثقافة ترشيد الاستهلاك

ووجه عمرو أديب خلال الحلقة مجموعة نصائح للمواطنين بترشيد الإستهلاك، فقال: “كل الطبقات دلوقتي بتتكلم عن زيادة الأسعار، طبقات بتتكلم عن الجبنة البيضة وطبقات ببتلكم عن النسكافية، الفترة الجاية صعبة ولو مرشدتوش استهلاكم هتعملوا كدة غضب عنكم”.

وتابع أديب حديثه: “بلاش تكييفات ومرواح نقلل استهلاكنا فيها بنسبة 25%، وبلاش تاكل بيضتين في اليوم، كل بيضة واحدة”.

ووجه عمرو أديب رسالة قاسية للتجار، قال فيها: "متطمعش النهارة وبكرة تقعد في البيت.. الأسعار لو زادت أكتر من كدة الناس مش هتنزل تشتري وانت اللي هتخسر.. وبلاش جملة دي أخر علبة دي".

وناشد عمرو أديب الحكومة ومسؤلي الدولة بضرورة التوضيح للمواطنين سبب زيادة الأسعار في مصر بشكل ضخم على عكس الدول الأخرى، كما تحدث أيضا عن زيادة الأدوية مناشدا المواطنين بالمقارنة بين أسعار الأدوية في الصدليات قبل الشراء.

رئيس شعبة الأدوية يكشف سبب زيادة االأنسولين

وفي نفس السياق، خلال  مداخلة هاتفية مع الإعلامي عمرو أديب، أوضح رئيس شعبة الأدوية، بأن زيادة الأنسلوين اقتصرت فقط على الأنسولين المستورد، وذلك بسب استقبال الأطباء عليهم لعدم وثوقهم في الأنسلوين المصري رغم أن سعره نصف سعر الأنسلوين المستورد ويحتوي على نفس المواد الفعالة.

تابع موقع تحيا مصر علي