عاجل
الثلاثاء 07 مايو 2024 الموافق 28 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

إلهام شاهين: عملت توكيل في الشهر العقاري بالتبرع بأعضائي بعد الوفاة ودا عمل انساني مش حرام

إلهام شاهين
إلهام شاهين

أعلنت الفنانة إلهام شاهين عن قيامها بعمل توكيل رسمي في الشهر العقاري بالتبرع بأعضائها بعد الوفاة، وذلك خلال مداخلة هاتفية لـ برنامج “كلام مهم”، المذاع على قناة الشمس.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير إلهام شاهين ورأيها في التبرع بالأعضاء

إلهام شاهين عن التبرع بالأعضاء: لازم حد يستفاد بيها بدل ما ياكولها الدودو

قالت إلهام شاهين خلال البرنامج: “وثقت في الشهر العقاري بالتبرع بأعضائي وعاملة توكيل وإخواتي هيبقوا هما المتطرفين في اللحظة دي، وأنا أول واحدة ناديت بده، وبناشد الناس انها تعمل ده لأنه خير، الأعضاء بعد مأموت هتموت معايا وهتروح للدود في الأرض، طيب ليه محدش يستفاد بيها ونرحمه من الألام والأوجاع، دا أكبر عمل خير”.

إلهام شاهين: التبرع بالأعضاء مش حرام

وتابعت حديثها، قائلة: "مفيش شيخ حرام التبرع بالأعضاء كلهم بيقولوا حلال عشان احنا بننقظ حد من الألم، اي هيضر الانسان بعد ما يموت انه يتبرع بأعضائه هيعمل بيهم ايه، دا شيء انساني فأكيد مش حرام، وبطالب من الدولة يكون ليها دور وتفعل قانون التبرع بالأعضاء.

إلهام شاهين والتبرع بالأعضاء

وسبق وأن صرحت إلهام شاهين عبر حسابها الرسمي بموقع التواصل الإجتماعي فيسبوك، تبرعها بأعضائها، فقالت: "أعلن تبرعي بأعضاء جسدي السليم بعد وفاتي للمحتاج قلب أو كبد أو كلى أو قرنية أو رئة، وذلك لإفادة الغير، وفي نفس الوقت تلك الأعضاء والجسد سيفنى بعد الوفاة وينتهي به الحال بين التراب ويأكله الدود، وياريت الدولة تعمل خانة في الرقم القومي تفيد بتبرعي بحيث الإنسان لما يموت لو أهله معملوش بوصيته تنفذه الدولة لأنه مكتوب في الرقم القومي".

وأضافت في حديثها لـ برنامج الحكاية الذي يقدمه الإعلامي عمرو أديب على قناة mbc  مصر:  “الأعضاء هياكلها الدود والتراب .. عاوزة أعرف إيه اللي يمنع إننا نتبرع بالأعضاء، “معنديش مشكة طالب الطب يتعلم في جثتي.. معنديش مانع أساهم بأي حاجة بخير من أجل البشرية، أنا عرفت إن مصر كان فيها بنك للقرنية أيام السادات، وبسبب الأقلام المريضة الضعيفة اللي حاربوا الموضوع ده أُغلق هذا البنك، وأنا أطالب بعودة هذا البنك”.

تابع موقع تحيا مصر علي