عاجل
الأحد 05 مايو 2024 الموافق 26 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

في اليوم العالمي للرفق بهم.. تعرف على مواقف نجوم فن مع الحيوانات

نجوم الفن
نجوم الفن

يحل اليوم الموافق 4 من أكتوبر، اليوم العالمي للرفق بالحيوانات، الذي يرجع إلى إحياء ذكرى القديس الكاثوليكي فرنسيس الأسيزي الذي كان ينادي بالرفق بالحيوانات.

لذا تحيا مصر يرصد لكم في هذا الصدد مواقف نجوم الفن مع الحيوانات 

دانا حمدان عاشقة الحيوانات 

تشتهر الفنانة دانا حمدان بمواقفها الجميلة مع الحيوانات، لأنها تربيهم في منزلها وتناهض من أجل حصولهم على كافة الحقوق.

وكانت أبرز تلك المواقف عندما أعادت دانا حمدان نشر صورة لأسد وهو ينام من الإرهاق أثناء عرضه المسرحي في السيرك، على حسابها بفيسبوك، وعلقت مطالبة بمنع استخدام الحيوانات في أي عرض من العروض، قائلة: اتمنى يجي اليوم اللي فكرة السيرك دي تتلغي في العالم كله.. بعيدًا عن الصورة دي المخفي كان اعظم الحيوانات دي بتتعذب حرفيًا وبتعمل حاجات عكس طبيعتها.

واختتمت كلامها: ربنا خلق الحيوانات دي علشان تكون في البرية مش في اقفاص وتتشقلب علشان نسقفلها! نداء لكل مسؤول رجاء منع السيرك منعًا باتًا ويكون في رقابه وحماية للحيوانات أرجوكم.

فريدة سيف النصر تدافع عن الحيوانات

وقد وجهت الفنانة فريدة سيف النصر خلال لقاء تلفزيوني سابق لها، ببرنامج كلام الناس، مع ياسمين عز عبر شاشة قناة mbc رسالة شديدة اللهجة، لأي شخص يفكر أن يأذي أي روح من الحيوانات.

 وإنها متمسكة بالدفاع عن الحيوانات ونشرت بوست على السوشيال ميديا بان أحد أشخاص يريد قتل الكلاب، وعلقت: "هعمل مشكلة لو حصل كده عشان دي روح ربنا خالقها”.

أسماء جلال تطالب بوضع قوانين تجريم إيذاء الحيوانات 

ودعمت الفنانة الشابة أسماء جلال مطالبة فريدة سيف النصر بوجود قانون لحماية حقوق الحيوان، وذلك عبر حسابها الرسمي بموقع تبادل الصور والفيديوهات الشهير انستجرام.

وكتبت عبر انستجرام: ومش معنى كلامي إني لا أطالب بحقوق الإنسان قبل ما تفهموا كلامي غلط، عالم الحيوان دايمًا مهمش محدش بيفكر يسانده، وعايزة اطمنكوا ان اكيد أي حد بيفكر يساند حقوق الحيوان فهو بيساعد الإنسان.

وأردفت: ومطالبتي هي ان احنا نكون صوت لمن لا صوت له، للضعيف المهمش اللي "بيعرف أو مبيعرفش يعبر عن الظلم اللي بتعرضله".              

واختتمت: أنا بس نفسي نكون عندنا وعي لفكرة ان احنا مش كتير اللي بيتوجعوا لما الحيوانات بيجرالها حاجة، فسيبونا ندعمهم يمكن حاجة تتغير، وأكيد اللي قلبه بيتوجع لما يشوف انسان بيتأذي قلبه مش هيهون عليه لما روح بريئة تموت أو تدبح بدون سبب، فتعالوا نعمم الرحمة، كن الصوت لمن لا صوت له.

تابع موقع تحيا مصر علي