عاجل
الأحد 28 أبريل 2024 الموافق 19 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

حمو بيكا: مستعد لخوض تدريبات الغناء من جديد.. ومصطفى كامل: «مفيش الكلام ده»

مصطفى كامل ومحمد
مصطفى كامل ومحمد منير

هنأ المطرب الشعبي حمو بيكا، مصطفى كامل بعد فوزه بمنصب نقيب الموسيقيين بعد نجاحه في الانتخابات متفوقا على الموسيقار مصطفى حلمي، وسط سعادة وفرحة كبيرة صباح اليوم أمام نقابة الموسيقيين عقب فوز الفنان مصطفى كامل بهذا المنصب. 

وقال "بيكا"، خلال مداخلة هاتفية مع الإعلامي شريف عامر في برنامج "يحدث في مصر"، المذاع عبر فضائية "إم بي سي مصر"، وينقلها تحيا مصر، "أقدم التهنئة الكاملة لسيادة النقيب مصطفى كامل، وأقوله ربنا ينصرك على الفساد، وينصرك في الفترة اللي جاية". 

حمو بيكا: مستعد لخوض تدريبات غناء مع مصطفى كامل

وتابع أنه يتذكر جيدا الاختبار الذي رسب فيه مع الفنان هاني شاكر، وسيعود مرة أخرى حال عمل تدريبات جديدة أثناء تواجد الفنان نقيب مصطفى كامل في الفترة الحالية. 

مصطفى كامل يرفض حديث حمو بيكا: «مفيش الكلام ده»

ومن جانبه الفنان مصطفى كامل عقب قائلا: "مفيش الكلام ده، وأرفض اللي كان بيحصل قبل كده، مفيش حاجة اسمها أعمل تدريبات، وأعمل تدريبات صوت وعقلة، كل دي حيل كنا بنعملها مقبلش بيها، هو في حاجة اسها امتحان يا تنجح يا ترسب". 

وأضاف مصطفى كامل خلال مداخلة هاتفية مع نفس البرنامج، أن الموسيقى الخاصة بالمهرجانات الشعبية ليس فيها أي مشاكل، ولكن المشكلة الأساسية في المهرجانات هي الألفاظ، رافضا خدش الحياء في الأغاني، "مشكلتي الشخصية والموسيقية مع المهرجانات مع الكلمات، والموسيقى مفهاش أي مشكلة، أنا مش عاوز خدش حياء من خلال الألفاظ، والصوت في اختبار نجح أو لا دي مش بتاعتي بتاع المطرب نفسه". 

واستكمل مصطفى كامل، أن لا يستطيع اتخاذ قرار كامل فيما يتعلق بمنع أغاني المهرجانات بشكل كامل أو السماح بها، ولكن سيجتمع بمجلسه بالكامل وعمل دعوة بنقاد وفنانين وأشخاص مهتمين بثقافة ومن ثم اتخاذ قرار، ولكن اتخاذ قرار بشكل فردي من خلاله أمر لا يصح. 

وأشار مصطفى كامل، إلى أن هذا الاجتماع الذي سيتم التخطيط له سيكون هدفه الوصول إلى شكل لهذه الأغاني وتحديد ضوابط لها في الفترة المقبلة، "الأغاني بتاعتهم بتنتشر عشان مش بتتعرض على المصنفات". 

وواصل: "واحد جه بيسألني عن أغنية أنتش وأجري، إيه أنتش وأجري دي كمان، أنا مش عارف إيه ده لازم يكون فيه ضبط للكلمات". 

 

تابع موقع تحيا مصر علي