عاجل
السبت 18 مايو 2024 الموافق 10 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

مدحت صالح: الشيخ محمود خليل الحصري كان أبويا الروحي.. ووالدي كان عايزني أبقى مقرئ

مدحت صالح
مدحت صالح

كشف المطرب مدحت صالح عن أسماء الشيوخ الذين كان يحب أن يستمع إلى القرآن الكريم منهم، بالإضافة إلى دور الأستاذ أحمد عبد القادر في حياته.

تحيا مصر يرصد تفاصيل تصريحات مدحت صالح

حيث قال مدحت صالح في حواره اليوم ببرنامج “أنغام”: “وأنا صغير كنت بحب ناس كتير من المنشدين، منهم الشيخ باسط عبد الصمد، والشيخ مصطفى إسماعيل، والشيخ محمود خليل الحصري كان أبويا الروحي وياسمين بنته بتقول عليا أخويا، وكان فيه الشيخ محمود علي البنا، والمنشاوي، والحقيقة كنت بسمعهم كلهم وبحبهم كلهم”.

مدحت صالح في الكُتاب

ومن جانبه، أوضح مدحت صالح تفاصيل التحاقه بالكتاب، حيث قال: “وأنا صغير لما كان عندي 5 سنين كنت بشغل محطة القرآن الكريم وأقعد أقول أي حاجة معاهم على النغمة، فأبويا أخد باله ووداني الكتاب، واللي شاف فيا موضوع الغنا كان أستاذي في الألعاب في مدرسة ابتدائي وحب يجربني في حاجات زي الاكسليفون”.

وأضاف: “وبعدين وداني على مكان اسمه بيت المسلم الصغير وهناك قابلت الأستاذ احمد عبد القادر اللي كان بيغني وحوي يا وحوي وكان عندي 9 سنين، وكان جاي بيحفظنا ابتهالات دينية، وقالي تعالى يا محمد أنت هتكون صوليست، وهو كان أول حد يشاور عليا في المنطقة دي، وكلمته فضلت في ودني”.

نقلة في حياة مدحت صالح الفنية

وفي الحلقة ذاتها، كشف الفنان مدحت صالح عن تفاصيل اليوم الذي تحققت فيه نقلة كبيرة في مشواره الفني، حيث قال لـ برنامج “أنغام”: “وفضلت باسم محمد، ولما حصلت النقلة وأنا عندي 23 سنة اشتغلت أول حفلة في حياتي مع الست نجاة الصغيرة في فندق ماريوت الزمالك، وربنا كتبلي النجاح وغنيت غنوتين، وحظي في اليوم دا كان فيه فريق نادي المقاولين العرب موجودين لأنهم كانوا واخدين بطولة إفريقيا، وبقيت أحب النادي من ساعتها عشان عملولي حالى مش قادر أوصفها”.

تابع موقع تحيا مصر علي