عاجل
الأربعاء 08 مايو 2024 الموافق 29 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

حسين فهمي عن شروط دخول مهرجان القاهرة السينمائي: اللي هيجي لابس شورت مش هيدخل

حسين فهمي
حسين فهمي

تحدث الفنان حسين فهمي عن شروط أزياء الحاضرين لـ مهرجان القاهرة السينمائي الدولي بدورته الـ 44، مشيرا إلى أن كل من يخالفها سيتعرض للحبس.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير تصريحات حسين فهمي عن الدريس كود

حسين فهمي: اللي هيخالف الدريس كود هتحبس

قال حسين فهمي على هامش المؤتمر الصحفي لـ مهرجان القاهرة السينمائي الدولي، بدوته 44: “اللي هيخالف الدريس كود هيتحبس، والراجل اللي هيجي لابس شورت مش هيدخل،والرجالة زي الستات، أنا كل اللي بطلبه إن الناس تيجي لابسة شيك وميكونش لبسهم مبالغ”.

وتابع: “بطلب من السيدات إنها تلبس اللبس اللي إحنا بنشوفه في كل المهرجانات الدولية، والرجالة بتلبس دايمًا في المهرجانات الدولية الدرجة الأولى، فيه بدلة سموكن اللي تعرفنا عليه، أنا بطلب الناس كلها تيجي لابسه ده”.

حسين فهمي: توقف مهرجان الجونة شيء محزن بالنسبالي

وتطرق حسين فهمي بالحديث عن توقف مهرجان الجونة هذا العام، فقال: “ توقف مهرجان الجونة شيء محزن بالنسبالي.. أنا من الناس اللي بتحب منافسة، ويهمنا جدًا يكون في مهرجانات كتير، لأن المنافسة كدة مش موجودة وأنا أبفضّل المنافسة”.

أفلام مهرجان القاهرة السينمائي 

من ناحية أخرى، وسبق وأن تحدث حسين فهمي عن الأفلام المشاركة في الدورة 44 من مهرجان القاهرة السينمائي الدولي، فقال: “مستوى الأفلام المنافسة بالمهرجان راقٍ جدًا، سواء المنافسة داخل المسابقة الرسمية أو خارجها، كما أن الأفلام ذات قيمة فنية كبيرة، وتُعبر عن أفكار جديدة، وذلك ما نبحث عنه دائمًا، وهي الأفكار والآراء وطريقة صناعة الفيلم الجديدة، بجانب الأسماء المشاركة والعاملين على صناعة الفيلم”.

ومن المقرر ان ينافس الفيلم المصري 19 ب في المسابقة  الدولية لمهرجان القاهرة السينمائي الدولي، وذلك في دورته الـ 44، والذي يشارك في بطولته كلا من النجوم سيد رجب، أحمد خالد صالح، ناهد السباعى، وفدوى عابد، تأليف أحمد عبدالله، انتاج فيلم كلينك، العمل من إخراج أحمد عبدالله، وتدور احداثه حول حارس عقار يحيا وحيدا وشبه معزول فى الفيلا المهجورة التى يحرسها، لكن مواجهة لاحقة تجمعه مع شخص آخر فى الشارع المقابل لشارعه ستجبره على تغيير نمط حياته بالكامل.

تابع موقع تحيا مصر علي