عاجل
الإثنين 06 مايو 2024 الموافق 27 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

ويجز يثير الجدل بـ رسالة غامضة: بقينا في زمن صورني وأنا بعمل خير

ويجز
ويجز

خرج مطرب الراب الشهير ويجز، يوجه رسالة غامضة للجمهور عبر حسابه الرسمي بموقع تبادل الصور والفيديوهات انستجرام، بشكل مفاجئ ودون توضيح السبب، ما أثار تعجب  وتساؤولات جمهوره.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير رسالة ويجز لـ الجمهور 

ويجز: متتاجروش في الخير وتقولوا صوروني وأنا بعمله

كتب ويجز خلال خاصية “ستوري”، بموقع انستجرام: “لما تعمل حاجة كويسة لحد متبقاش مرائي وتتاجر بقد إيه إنت بتحب تعمل خير.. اعمل وارمي في البحر وبدل ما تاخد نصيبك من شكر الناس ربنا يكرمك من فضله، بقينا في حاجة منتهى الصورني وأنا بعمل خير.. يع”.

لا يتوفر وصف.
منشور ويجز

ويجز: أنا مش صاحي عايز أعدل على حد بعينه ونيتي سليمة

ورجح الجمهوربأن ويجز يقصد بـ رسالته الفنان أحمد العوضي، لكنه نفى ذلك من خلال حسابه الرسمي بـ انستجرام، فقال: دي المشكلة اللي مش يتكلم في حاجة عشانها، الصحافة المصرية، أنا مش صاحي عايز أعدل على حد بعينه ونيتي سليمة.. حاجة في منتهى القذارة بجد".

ويجز يوجه نصيحة لـ منتقديه

وكان قد وجه ويحز رسالة لـ جمهوره في فيديو نشره عبر حسابه الرسمي بموقع تبادل الصور والفيديوهات انستجرام من خلال خاصية “ستوري”، ردا على الإنتقادات التي يتعرض لها بشكل مستر، قال فيها: “ اللي بيحصل في الجيل الحالي، وإن العالم بيتغير ومين دول، كان بيحصل في كل الأجيال، وديه نقطة مهمة جدًا إن العالم بيتغير بسرعة جدًا، وقبل النت غير ما بعد النت، وفي حاجات لسه هتطلع هتتغير أكتر وأكتر، ومتحاربش الأذى بالأذى، أتمنى من كل حد يحط نفسه مكان التاني، ويقدر ظروف غيره في كل الأوقات”.

وتابع: “ حتى لو هتتعصب أتعصب في المحيط الأمن بتاعك، في محيط الناس اللي عارفه أنك متعصب، بس مش مجنون، وده حبيت إنه أشاركوا معاكوا، مكنتش بطلع أشارك أي حاجة معاكوا علشان بتتاخد في سكك تانية خالص، وأتمنى الناس تصفي النية معايا، وإن شاء الله تشوفوني كتير على الستوريز أشارك معاكوا حاجات تانية”.

أخر أعمال ويجز الغنائية

يذكر، أن أخر أعمال مطرب الراب ويجز، طرحه لـ أغنية “أميرة”، التي أتت كلماتها: "ايه ي أميرة….. عن يدي بعيدة، عايشة عيشة غير العيشة، وأنا ع بابه أحلامي بسيطة، ماعدى حلمي أني اكفيها، ومعييش ومنين هنجيب ، بشر بتجري بتجري بتجري، وقرش خسيس، بعلي حسي بقول وبعيد، يا زهر مالك سيبنا نعيش، أنا مش زي امبارح، طمعت ف الحاجات، من امتى كانت فرقالي، غير لما الأميرة جات.. انا مش زي امبارح، طمعت ف الحاجات، من امتى كانت فرقالي، غير لما الاميرة جات، من امتى كانت فرقالي، غير لما الاميره جات، نويت اجيب جمار والماس، واقول ي عشق ف وسط الناس واقضى حبس لاغنى المال، اعيش وجع و حبيبى يرتاح، تايه ف بحرك عينى فداك، بسيط ف دنيا سداح مداح، عينى ف عينيها ولد وتاه، بكلم نفسى نفسى اتكلم معاها، دى بنت راجل بيه، جايز كلامى معاها عيب، وانا خفيف الظل والجيب، بدى فى وعود و انا معييش شئ، حلوه كالود كان نفسى اكون زييى، وكبرت ع الدنيا والفقر، عليا متأيف، بس بكره تفرج بكره ترزق".

تابع موقع تحيا مصر علي