عاجل
الجمعة 03 مايو 2024 الموافق 24 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

مدير أعمال عنبة في اجتماع النقابة: مصطفى كامل هيودينا حتت كويسة.. وبنجهز ألبوم وحفله

عنبة - ديابلو مدير
عنبة - ديابلو مدير أعماله

علق ديابلو مدير أعمال عنبة، ومخرج معظم كليباته، على قرارات النقابة الجديدة بشأن المهرجانات في الإجتماع الذي عُقد خلال الساعات الماضية، كما كشف عن بعض التفاصيل لأعمال عنبة القادمة.

تحيا مصر يرصد لكم تصريحات ديابلو مدير أعمال عنبة في اجتماع النقابة بشأن المهرجانات 

مدير أعمال عنبة: مصطفى كامل هيودينا حتت كويسة 

وقال ديابلو عن قرارات النقابة: قرارت زي الفل ومصطفى كامل راجل محترم وبيحبنا، وعنبة أهو بيجهز في الألبوم بتاعه 6 أغاني وإن شاء الله هينزل، وهننزل بحفلة جماهيرية في مسرح الزمالك بعد ما نخلص الألبوم.

ديابلو مدير أعمال عنبة 

وتابع ديابلو عن مدى رضائه عن تلك القرارات: شايف إن الفن رايح حتة حلوة، بس عايز ناس بتحب المزيكا وبتفهمها، ومصطفى كامل هيودينا في حتت كويسة، كلنا مع القرارات الجديدة عشان عايزين ناكل عيش، وكل اللي جوا دول عايزي ياكلوا عيش.

مدير أعمال عنبة عن تريند أنتش وأجري: أرزاق.. وهو قال أي كلمة ونزلوها

وكشف ديابلو عن رأيه في تريند أنتش وأجري، قائلًا: مبيجيش معايا الكلام ده، وهي بتجي كده مع الواحد وأرزاق، هو قال أي كلمة ونزلوها.

ديابلو مدير أعمال عنبة 

وعن تعليقه بشأن أزمة شيرين عبد الوهاب، قال: ربنا يشفيكي وترجعي أقوى من الأول.

شروط مصطفى كامل لـ مطربي المهرجانات

وفرض مصطفى كامل خلال المؤتمر الصحفي، شروطا صارمة على مطربي المهرجانات وهي: “الانضمام لشعبة إما غناء شعبي بتصريح سنوي أو أداء صوتي تجديد ربع سنوي، خضوع المصنف الفني (كلمات الأغنية) وعرضها على جهاز الرقابة والمصنفات الفنية، الالتزام بعدم إدراج كلمة تقوم بخدش الحياء أو ألفاظ أو إيماءات،  تطبيق لائحة النقابة والالتزام بوجود فرقة موسيقية مصاحبة لأي فنان مكونة من 12 عضو عامل،  التعهد في حالة السفر للخارج للقيام بأعمال فنية بعدم مخالفة قوانين ولوائح النقابة والالتزام بتلك البنود”.

مصطفى كامل يتوعد لـ مطربي المهرجانات

وكان قد توعد مصطفى كامل لـ مطربي المهرجانات في حالة احتواء أغانيهم على كلمات خادشة للحياء، فقال: "إحنا قاعدين القاعدة دي عشان أي حد هيشتغل في أي مهنة خاصة بنقابة المهن الموسيقية هيخضع لعادتنا وتقالدنا وأي حد هيخرج عن النص مش هيشوف الغنا تاني، وأي حد هيضر بولادنا وهيسئ  لسمعة مصر مش هيشوف الغناء تاني".

وأكد مصطفى كامل بأنه سيتم استبدال كلمة مهرجانات لـ شعبة الأداء الصوتي، وسيكون اسم مطرب المهرجانات بـ المطرب الشعبي، واضعا لائحة لتعهدات مطرب المهرجانات للنقابة قبل الغناء.

تابع موقع تحيا مصر علي