عاجل
السبت 04 مايو 2024 الموافق 25 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

محمد الغيظي يهاجم عبير الشرقاوي بعد انتقادها لـ مسلسل الضاحك الباكي: ابوها تبرأ منها قدامي

محمد الغيظي
محمد الغيظي

تصدر اسم الإعلامي محمد الغيظي مواقع التواصل الإجتماعي المختلفة، بعدما قرر الانسحاب من أحد البرامج المذاعة على قناة القاهرة اليوم، بسبب عبير الشرقاوي ابنة المخرج جلال الشرقاوي وطريقة حديثها عن مسلسل الضاحك الباكي الذي يعرض الأن على شاشة قناة cbc.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير تفاصيل أزمة محمد الغيظي مع عبير الشرقاوي

ازمة محمد الغيظي مع عبير الشرقاوي

ظهرت عبير الشرقاوي في مداخلة هاتفية في إحدى البرامج التليفزيوينة تهاجم بها مسلسل الضاحك الباكي، ما جعل الإعلامي محمد الغيظي يطلب الانسحاب من البرنامج، وانفعاله عليها، اذ قال خلال البرنامج: مين دي عشان تنتقد عمل فني وتصفنا بالرمم على صفحتها بالفيسبوك، أنا بنسحب من هذا اللقاء، لأن الشخصية  دي والدها المخرج الكبير جلال الشرقاوي تبرأ منها قدامي في مكتبه، وبرفض أني أشاركها في مداخلة واحدة".

عبير الشرقاوي تهاجم مسلسل الضاحك الباكي

وكانت عبير الشرقاوي قد هاجمت مسلسل الضاحك الباكي من خلال حسابها الرسمي بموقع التواصل الإجتماعي “فيسبوك”، اذ كتبت: "محمد فاضل يستهزئ بالجمهور.. مطلع فردوس عبد الحميد السبعينية أم لطفل رضيع".

محمد الغيظي: احننا بننجح اننا نفشل الناجح

وكان قد رد الغيظي على تلك التصريحات، فقال: “إحنا بننجح إننا نفشل الناجح، في الغرب بينجحوا الفاشل، إحنا طلع روحنا في تحضيرات المسلسل سنتين وقعد عندي 10 سنين في الدرج و7 منتجين رفضوه، مش قادرين ينتجوه، وييجي شوية عيال على السوشيال ميديا يشككوا في الكتابة، ويقولوا بطرس غالي مات في حنطور ولا عربية؟ لا أنا مراجعه كويس، واعرفوا إنكم بتتكلموا مع أساتذة يعني تبلع ريقك وأنت بتتكلم، وحيد حامد وأسامة أنور عكاشة لو كانوا عايشين دلوقتي كانوا بطلوا واعتزلوا بسبب العيال اللي على السوشيال ميديا”.

في حين قالت فردوس عبد الحميد هي الأخرى خلال مداخلة هاتفية في برنامج مصر جديدة، ردا على انتقادات دورها في الضاحك الباكي: “في ناس كتير جدا بتجري ورا التريند وللأسف بيبقى في مقابل مادي على الحجات اللي بيكتبوها دي وأعتقد ان الجمهور راضي عني، وأما يبقى الهجوم متعمد فيه الإهانة والتنمر ده اللي بيضايقني”.

تابع موقع تحيا مصر علي