عاجل
السبت 18 مايو 2024 الموافق 10 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

مصطفى الدمرداش: والدي وقف ضدي أما دخلت التمثيل وطردني من البيت

مصطفى الدمرداش
مصطفى الدمرداش

تحدث الغنان مصطفى الدمرداش عن بداية مع الفن والتمثيل، والصعوبات التي واجهها للدخول في هذا المجال خاصة بعد رفض والده ذلك.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير بداية مصطفى الدمرداش الفنية

مصطفى الدمرداش: والدي كان واقف ضدي في دخول التمثيل واخويا سبب عشقي للفن

قال مصطفى الدمرداش خلال حلوله ضيفا على برنامج “واحد من الناس”، الذي يقدمه الإعلامي عمرو الليثي على قناة الحياة: “قصة حبي في الفن بدأت من وأنا عندي 7 سنوات، وكان نور اخويا بيخرج وقتها، كان بيجي فرقته بالليل يعملوا بروفات في البيت، كنت بدخل معاه أتأمل فقط ولا بتكلم ولا بعمل حاجة، ووالدي كان واقف ضدي لحد ما توفى عمره ما ودانا لمسرح ولا سينما لكن أمي كانت ميأداني”.

مصطفى الدمرداش: سعاد حسني وسمير غانم كانو بيعاملوني حلو

وتابع حديثه عن دخوله مجال التمثيل فقال: “نور كان بياخدني معاه جميع أفلامه وحضرت كل النجوم اللي عمل معاهم، وأنا بحب التأمل أوي ولحد دلوقتي بخزن الحاجة في دماغي، سعاد حسني ورشدي أباظة وسمير غانم كانو بيعاملوني حلو اوي فمكنتش حاسس برهبة”.

مصطفى الدمرداش: سقطت نفسي في الحربية عشان أدخل التمثيل وأبوها طردني من البيت

وكشف مصطفى الدمرداش عن قصته مع الكلية الحربية، مشيرا إلى أنه تعمد سقوطه في اختبار اللياقة من أجل التمثيل، فقال: “والدي كان رافض التمثيل، واحنا صعايدة فوالدي كان عايز ديما يادكتور او مهندس او محاسب، ووصى عليا في الكلية الحربية عشان أدخل فسقطت نفسي فيه في امتحان اللياقة، وهما قالو لا مينفعناش”.

وتابع: “قدمت وراه في أكاديمية التمثيل وقبلت وعرف فطردني من البيت، عمي أخدني من إيديا وراحله وقاله سيبه يكمل وكان في الوقت ده نور الدمرداش كان مدير في الاخراج”.

وتطرق مصطفى الدمرداش بحديثه عن أشقائه، فقال: “كنا 12 أخ توفى 3 في أعمار مختلفة فبقينا 9، كنا 4 رجالة و5 بنات، وكريم مختار بعد وفاة والدتي كانت الأم هي واخواتي البنات، كان أي حاجة نفسي فيها كانت تجبهالي وبتكلمني ديما عن لو فيه مشكلة أقولها”.

تابع موقع تحيا مصر علي