عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

حنان مطاوع: لحد دلوقتي مش حافظة جدول الضرب وأبويا كان دايما يقولي انتي بتستعري مني

حنان مطاوع
حنان مطاوع

تحدثت الفنانة حنان مطاوع خلال حلولها ضيفة على برنامج صاحبة السعادة، الذي تقدمه الإعلامية إسعاد يونس عبر قناة mbc مصر، عن معاناتها مع شهرة والديها.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير تصريحات حنان مطاوع في صاحبة السعادة

حنان مطاوع: كنت عايزة الناس تقبلني لـ شخصي فاتمردت على أبويا

قالت حنان مطاوع خلال البرنامج: “ليا الشرف اني ابقى بنت كرم مطاوع، بس ديما الأطفال بيكون عندهم مشكلة في المشاهير، وان لحظة من اللحظات بتبقي عايزة حد يقبلك لشخصك، وبيبقى شيء مهين أوي للطفل انك طول الوقت مش شيفاه هو، وبيكون هوا، فياما بيكون مش قادر يستقل عنها يإما يكون متمرد، وأنا كنت المتمردة”.

حنان مطاوع عن معانتها مع شهرة والدها: كنت مجروحة طول الوقت"

وتابعت حديثها، قائلا: “كنت مجروحة جدا طول الوقت، كنت طفلة وأما اقع في المدرسة الاقيهم بيصوروني والشيميز طالع، وانا مش فاهمة هما بيتفرجوا على ايه لأني طفلة، وبعد وقت طويل اكتشفت ان انا منسية بس هما فاكرين بنت فلان، فكنت عايزة أقول ادينوا فرصة انا اتحب لشخصي”.

حنان مطاوع: بابا كان بيقولي انتي بتستعري مني

وأضافت: “بابا كان ديما يقولي، انت بتستعري من إنك بنت كرم مطاوع، لأني كنت بدور على اسم يفصل حنان عن كرم، أو كرم عن مطاوع، فكنت بقوله حضرتك كنت معتز بباك بس في نفس الوقت معتز بنفسك ودا كنت لسة صغيرة وقتها”.

وتحدثت حنان مطاوع عن قصتها مع الثانوية العامة، فقالت: “انا كل ميولي أدبي ومش حافظة جدول الضرب وبكل قوة قولت هدخل علمي عشان بس أتمرد على عالم الفنون، وكنت باخد الدروس مع فطالح وأوائل في المدرسة، وكنت حاسة انهم بيتكلموا روسي فحولت من علمي لـ أدبي”.

جدير بالذكر، انه قد حققت الفنانة حنان مطاوع نجاحات ساحقة من خلال مشاركتها في مسلسل “القاهرة كابول”، بجانب الفنان الكبير نبيل الحلفاوي، الذي دارت قصته حول المؤامرات التي تُحاك ضد المنطقة العربية، وخاصة مصر بالفترة الأخيرة، مسلطًا الضوء على الأعمال الإرهابية التي تقع في هذه المنطقة، حيث الإرهابي رمزي، الذي تولى خلافة جماعة إرهابية، ويتصدى له ضابط الشرطة عادل، وينقل الصورة المذيع طارق كساب، وخاض بطولة المسلسل كلام من طارق لطفي ونبيل الحلفاوي وشيرين، وغيرهم من نجوم الفن المتألقين، وحقق العمل نجاحات ساحقة خلال فترة عرضه.

تابع موقع تحيا مصر علي