عاجل
الثلاثاء 14 مايو 2024 الموافق 06 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

كارول سماحة: التمثيل كان شغفي من صغري وأغنية إطلع فيي هيك وش السعد عليا

كارول سماحة
كارول سماحة

كشفت الفنانة كارول سماحة أنها كانت تحب المسرح والتمثيل مُنذ الصغر، موضحة أنها كانت دائمًا ما تُقدم أغانيها بشكل استعراضي على المسرح.

تحيا مصر يرصد لكم تصريحات الفنانة كارول سماحة

وقالت كارول خلال استضافتها في برنامج أنغام الذي تقدمه الفنانة أنغام عبر قناة دي أم سي: المسرح كان شغفي من وأنا صغيرة وأهلي كانوا بياخدوني المسرح واتعودت على المسرح وجذبني وحسيت ان في علاقة بينا.

وأضافت: بابا كان بيحب السينما و حبيت الموضوع وقولت اكتر حاجة هتمع الموسيقى والتمثيل هي المسرح، ودخلت المعهد ودرست تمثيل وخدت دبلوم بالإخراج  وبلاقي نفسي على المسرح تمثيل وغنا ورقص.

وتابعت: مكنتش بقول لأي حد إني بغني وفي المدرسة لما كانوا بيسألوا مين صوته حو مكنتش بحب أقول ولما كنا كلنا في الفصل بنغني سوا كان الاستاذ يقول في حد صوته حلو بيعرف أن أنا ويقولي غني لوحدك.

كارول سماحة: كنت بقولهم في الجامعة إني ممثلة مش مغنية

واستكملت: وصلت لسنة تالتة جامعة ومكنش حد يعرف إني بغني ولما عرفوا قالولي ليه مقولتيش كنا هنستفيد منك وكنت بقولهم أنا مش مغنية أنا ممثلة.

كارول سماحة تكشف عن بدايتها في المسرح

وعن بدايتها في المسرح قالت كارول: أنا أول مرة وقفت على مسرح الرحباني كان في مسرحية آخر أيام سقراط وكان في دور بائعة هوا  سنة 1989 وكنت لسه متخرجه من الجامعة.

وأضافت: الناس في المسرحية كانت مستغربة مني  وكانوا بيشوفوا دم جديد بأمراة وأول مرة يشوفوا أمراة بهذه الجرأة.

وأضافت: أنا قولتهم أنا مش مقتنعه بالدور وحاسه أن الشخصية محترمة ومهزبة ولازم نطلع حاجة مختلفة وقالولي مينفعش في قواعد لازم نلتزم بيها.

وكشفت: ساعتها قررت إني اعمل المشهد بطريقتي ولقيت شخص بيعلم دبكة قولتله انا اسمي كارول وهو قالي أنا سامي خوري وكان بيدرب ناس دبكة وقولتله أنا عندي مشهد ومش مقتنعه بيه وعايزاك تحضر المشهد وتقولي ناقصه إيه.

واستكملت:حضر المشهد وقالي لازم يتغير وفي البريك تاني يوم سرقت كلام المشهد عشان مكنتش حافظاه  ومكناش بنسجل زمان واتدربت عليه وعلمني روح الرقصة.

وتابعت: طلعت على المسرح وكانت المشاهد رائعة وكل اللي حضروا قالوا أنهم عايزين يجوا على الفصل التاني على مشهدي و واتعرفت على مدير اعمالي بسبب المشهد ده، والناس كانت بتيجي على الجزء التاني من المسرحية.

كارول سماحة تكشف سبب تركها المسرح

وكشفت كارول عن سبب ابتعادها عن المسرح وقالت: مشيت من المسرح عشان كنت باخد اقل من اللي استحقه وكانت الأغاني بيتم نسبها للمسرحية فقط وقولت لازم انفصل عن المسرح وأنا حبيت يكون عندي حاجه تحت اسمي.

واستطرت:الإنطلاقة الأولى ليا كانت ألبوم حلم وأغنية اطلع بيا هيك ومندمتش إني انفصلت عن المسرح.

أنغام ومشاركتها على المسرح

وكشفت أنغام أنها لها تجربتان على المسرح وذلك من خلال أحدى المسرحيات مع الفنان يحيى الفخراني موضحة أنه عُرضت لفترة ولكنه لم يتم تصويرها، وخاضت عالم التمثيل والغناء على المسرح أيضًا بمسرحية رصاصرة في القلب مع علي الحجار وقالت: كانت تجربة ناجحة جدًا وخدت مني وقت طويل وجهد كبير جدًا

أغنية إطلع فيي هيك

وعن أغنية إطلع فيي هيك قالت كارول: كانت أول أغنية اختارها لنفسي ولوحدي وكانت وشها حلو عليا وانطلاقاتي الكبيرة بالعالم العربي.

تابع موقع تحيا مصر علي