عاجل
الإثنين 06 مايو 2024 الموافق 27 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

صبري فواز عن الجدل حول صلاة الجمعة على ريد كاربت مهرجان القاهرة: هري فارغ

صبري فواز _ أرشيفية
صبري فواز _ أرشيفية

علق الفنان المصري  فواز على الصورة المتداولة للمصلين على ريد كاربت مهرجان القاهرة السينمائي في دورته ال 44.

تحيا مصر يرصد تعليق صبري فواز على صورة المصليين على ريد كاربت مهرجان القاهرة. 

تعليق صبري فواز على صورة المصليين على ريد كاربت مهرجان القاهرة


وكتب صبري فواز عبر حسابه الرسمي بموقع التواصل الاجتماعي فيسبوك: الموضوع بمنتهى البساطة إن فيه جامع في الأوبرا جنب المكان اللي معمول فيه السجادة الحمراء، وزي أي جامع في مصر يوم الجمعة، إن لما المصلين يبقوا كتير، بيحصل إن ناس بتصلي قدام الجامع، وده اللي حصل بالظبط.

واختتم حديثه قائلًا: عادي جدا إيه بقى لازمة الهري الفارغ اللي عمالين نهري فيه ده، إحنا عيانيين ياعم الحج.

حرص الفنان صبري فواز على نعي الشاعر الراحل ممدوح فوزي بـ كلمات مؤثرة.

صبري فواز ينعي ممدوح فوزي


كتب صبري فواز عبر حسابه الشخصي بموقع التواصل الإجتماعي “فيسبوك”، بيت شعر سابق للشاعر الراحل، قال فيه: “الواد عَلَم ْ ... وقت الصباح فـ المدرسة، الواد قلم ... وقت الجراح والبوحـ الواد ندم ... علي كل شئ بيروح، الواد عدم ... والإسم كان ممدوح، مع السلامة يا ممدوح.. و لا إله إلا الله”.

صبري فواز وخلافه مع نقيب المهن الموسيقية


جدير بالذكر، أنه نشب خلاف حاد بين صبري فواز ونقيب المهن الموسيقية، الفنان مصطفى كامل، وذلك بعد مهاجمة الأخير لـ مطربي المهرجانات لـ يكتب صبري فواز عبر موقع فيسبوك: ""عاوزين حد متخصص من نقابة المهن الموسيقية يفهمنا و يعلمنا .. ايه الفرق بين المهرجانات و قشطة يابا"، ليرد عليه مصطفى كامل واصفا صبري فواز بالجاهل.

وبعد قرارت نقيب الموسيقيين الأخيرة، تراجع صبري فواز عن مهاجتمه لـ مصطفى كامل، قائلا: “ على فكرة .. القرارات اللي طلعت من نقابة المهن الموسيقية النهارده، حاجة كويسة جدا .. أنك تستوعب كل مؤدي المهرجانات و تعمل لهم شعبة في النقابة _أيا كان اسمها مش مهم الإسم_ و يدفعوا اشتراكات و رسوم هاتفيد النقابة وأعضائها، دا غير انك هاتشغل مع كل واحد منهم مجموعة من العازفين من أعضاء النقابة، وده هيفيد العازفين وهيطور أداء مغنيين المهرجانات".

وأضاف: “ده كان الغرض من البوست اللي عمل دوشة .. أنه المنع لا يفيد لا النقابة ولا المغنيين و آدينا شفنا بعينينا ان المنع ما قدرش يحجب (حاجة) زي أنتش و اجري من الانتشار، يبقى ايه الطريق الأنسب ؟ الطريق الأنسب هو اللي النقابة عملته ده برافو بجد.. و بالتوفيق للجميع”.

تابع موقع تحيا مصر علي