عاجل
الثلاثاء 29 نوفمبر 2022 الموافق 05 جمادى الأولى 1444
رئيس التحرير
عمرو الديب

كمال أبو رية عن سر رشاقته: باكل سمك كتير.. وهذا سر اهتمامه بالسبحه

كمال أبو رية
كمال أبو رية

حل الفنان كمال أبو رية ضيفا على برنامج “كلام الناس”، الذي تقدمع الإعلامية ياسمين عز على قناة mbc مصر، وذلك للحديقث عن بعض الأشياء لأول مرة.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير تصريحات كمال أبو رية في كلم الناس

كمال أبو رية: خسرت حاجات بسيطة من طيبة قلبي وربنا بيعوضني

تحدث كمال أبو رية ععن طيبة القلب، التي دائما يصفه الناس بها، فقال: بيفرحني طبعا، طيبة القلب رحمة ومن شيم الرجال".

وعن استغلاله بسبب تلك الصفة فقال: “اللي عايز يستغلني يستغلني هخسر اي يعني، ربنا موجود وبيعوض والحياة مش صراع بين ناس وبعضيها، وأنا في حياتي ممكن أكون خسرت حاجات بسيطة زي ماديات مثلا، زي ان المنتج على قد حاله، وفي فرق بين الطيبة والساذجة ”.

وأضاف: ربنا بيعوضني في حاجات تانية، يعني ممكن أروح اشتري حاجة غالية ويتعملي خصم".

كمال أبور رية عن سر السبحة: حسيت اني كبر ولازم أذكر ربنا كل شوية

وتطرق بحديثه ع سر اهتمامه المستمر بالسبحة، فقال: “في الفترة الأخيرة حسيت اننا كبرنا وإن الذكر حلو لازم كل شوية نفتكر ربنا ونذكر ونسبحه وندعوا انه يغفر أخطأنا ويعافينا وكل مرحلة سنية ليها ظروفها ومواقفها”.

وعن سر رشاقتها وعدم ظهور السن عليها، فقال كمال أبو رية خلطته السرية: “مش  باين عليا سن لأني مش بهتم كتير بكل شيء، ومش من الناس اللي بتاخد كل حاجة على أعصابها ومش شكاي وبقدر أستوعب الأمور وربنا يراعينا وياخد باله مننا، وأنا شايف نفسي كبرت وعندي 65 سنه، ستايل حياتي متوازن مش باكل كتير بس باكل حاجات كويسة، وباكل سمك كتير وبلعب رياضة أحيانا”.

أخر أعمال كمال أبو رية

من ناحية أخرى، يعد أخر أعمال كمال أبو رية مشاركته في رمضان 2021، وذلك من خلال مسلسل المداح، الى جانب كلا من النجوم حمادة هلال، وهبة مجدي، وأحمد عبدالعزيز، وسهر الصايغ، ودنيا عبد العزيز، وخالد سرحان، وولاء الشريف، وآخرين والعمل من تأليف أمين جمال، وشريف يسري وليد أبوالمجد والإخراج لـ أحمد سمير فرج، لكنه اعتذر عن تقديم الجزء الثاني من العمل.

 

تابع موقع تحيا مصر علي