عاجل
الخميس 08 ديسمبر 2022 الموافق 14 جمادى الأولى 1444
رئيس التحرير
عمرو الديب

هند سعيد صالح: بابا كان بيصلي على المسرح واللي عايز يصلي مش بيفرق معاه المكان

هند سعيد صالح ووالدها
هند سعيد صالح ووالدها

علقت هند سعيد صالح، ابنة الفنان الراحل سعيد صالح على الجدل المثار بشأن قيام المصليين بأداء صلاة الجمعة على السجادة الحمراء بمهرجان القاهرة السينمائي، مشيرة إلى أن والدها كان يصلي على خشبة المسرح، رغم انه في نظر البعض غير مناسبة للصلاة.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير تصريحات هند سعيد صالح عن والدها

تصريحات هند سعيد صالح عن والدها

كتبت هند سعيد صالح عبر حسابها الرسمي بموقع التواصل الإجتماعي “فيسبوك”: “بابا الله يرحمه فى آخر كام سنة من حياته اشتغل فيهم مسرح كان بيوصل المسرح بعد المغرب بشوية لأنه كان بيحب المسرح كمكان اكتر من انه رايح يشتغل”.

وتابعت: “كان لما العشاء بيأذن كان بينادى فنانين على عمال على مساعدين مخرج و يقفوا كلهم يصلوا العشاء جماعة على “خشبة المسرح” الخشبة اللى ممكن تكون من وجهة نظر البعض مش مكان مناسب للصلاة، لكن اللى عايز يصلى بيصلى فى أى مكان لأن ده فرض عليه واللى اشتغل مع بابا مسرح ممكن يأكد كلامى ده”.

نجوم الفن يدافعون عن صلاة المصليين على ريد كاربت مهرجان القاهرة

وخرج عدد كبير من نجوم الفن لـ يدافع عن أداء المصليين صلاة الجمعة على ريد كاربت مهرجان القاهرة السينمائي الدولي بـ دورته الـ 44، اذ جاءت تعليقاتهم من غضبهم للانتقادات التي وجهت من إدارة المهرجان على هذا الفعل، فكتب رانيا محمود ياسين: الصلاه في اي مكان امر مقبول وأمر حسن وتقبل الله من المصلين الي جانب انه مظهر متحضر انه بيتعمل مهرجان للسينما و الناس الموجودين هناك حريصين علي أداء صلاتهم لماذا هذه الضجة.

بينما كتب صبري فواز: الموضوع بمنتهى البساطة إن فيه جامع في الأوبرا جنب المكان اللي معمول فيه السجادة الحمراء، وزي أي جامع في مصر يوم الجمعة، إن لما المصلين يبقوا كتير، بيحصل إن ناس بتصلي قدام الجامع، وده اللي حصل بالظبط، عادي جدا إيه بقى لازمة الهري الفارغ اللي عمالين نهري فيه ده، إحنا عيانيين ياعم الحج.

هند سعيد صالح ومسلسل الضاحك الباكي

من ناحية اخرى، كانت قد انتقدت هند سعيد صالح مسلسل الضاحك الباكي لـ عمرو عبد الجليل، اذ قالت: من أجل الفضول فتحت أول حلقة اتفرج وبعد حوالى ٢٠ دقيقة قعدت في حتة وبلعت ريقي واحترمت نفسى يا أستاذ محمد وقفلتها تاني من سكات بروح امى.

تابع موقع تحيا مصر علي