عاجل
السبت 20 أبريل 2024 الموافق 11 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

رامي عياش: سيمون اسمر منع عني الحفلات لمدة سنتين ومكنتش لاقي أكل

رامي عياش
رامي عياش

تحدث الفنان رامي عياش عن الخلاف الذي حدث بينه وبين سيمون اسمر، وكشف رامي عن حبه الشديد لوديع الصافي، كما كشف عن أول لقاء جمه بينهما.

تحيا مصر يرصد لكم تصريحات رامي عياش

وقال رامي عياش خلال استضافته في برنامج أنغام التي تقدمه الفنانة أنغام عبر قناة دي أم سي: حصل خلاف كبير بيني وبين سيمون أسمر ومصر كان ليها فضل كبير عليا وكنت قاصر وانا بمضي عقد مع سيمون وكنت باخد والدي معايا واختفلت أنا وسيمو وقطعت العقد.

رامي عياش: سيمون اسمر منع عني الحفلات لمدة سنتين ومكنتش لاقي أكل

وتابع: سمون اسمر كان امبراطور الفن في العالم ومنع عني كل الحفلات لمدة سنتين ومكنتش لاقي أكل وجالي اوتيل في مصر وغنيت تلت شهور ليلي وكنت بغني وديع وملحم بركات ومصري وأم كلثوم الاغاني اللي اتربيت عليها ومكنش عندي غير اغنتين.

وأضافت: جمعت فلوس وعملت أغنية اشتقاتلك قد الدنيا وكسرت الدنيا في لبنان ومضيت مع شركة إنتاج وبعدها استقليت بنفسي.

وعن حبه لوديع الصافي قال: وديع الصافي استاذي دون أن يُدري وانا عرفت الخلفية الرحبانية منه وهو عنده دفء موسيقي وحبيته جدًا وكنا بنسميه بالصوت الجبلي لأنه فيه كل صفات الجبل  وأنا من الجبل وقادرة أكون قوي في صوتي لكن يبقي فيه حنين.

رامي عياش: قابلت وديع الصافي أول مرة في مصر

وكشف عن المقابلة الأولى التي جمعته بوديع الصافي وقال:قابلت وديع الصافي أول مرة في حفل كبير كان في نجوم كتير في مصر وكان عندي 21 سنة.

وتابع:  وفي الطيارة وديع  قالي بتليق عليك اغنية الليل يا ليلة وهو ساعتها كان عارفني وسمع صوتي، وأحنا في لبنان بلد صغيرة وكلنا عارفين بعض وبنسمع بعض.

واستكمل: وديع فرض حبي ليه مش بقصدي وانا قولت هتعلم موسيقي لقيت العظمة في وديع صوت واداء وتكنيك وكنترول، وأنا بطور نفسي لحاجة تشبهني وده عشان استلذ بالأغنية أكتر.
وتحدث عن أغنية الليل يا ليلة وقال: الليل يا ليلة وديع الصافي قالي الاغنية بليق عليك وبحب اسمعها بصوتك وغنيتها على طريقة المودرن وحسيت ان الشباب عايزين يسمعوا اغنية عصرية بس بطريقتهم.
 

تابع موقع تحيا مصر علي