عاجل
الجمعة 26 أبريل 2024 الموافق 17 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

اتنصب عليا في ملايين وكنت هنتحر.. تصريحات محمد الغيطي عن مسلسه الضاحك الباكي

محمد الغيطي
محمد الغيطي

فجر السيناريست محمد الغيطي عدد من التصريحات حول مسلسله الضاحك الباكي، الذي يتناول قصة حياة الفنان نجيب الريحاني، وذلك خلال ندوة مسلسل الضاحك الباكي. 

تحيا مصر يرصد تصريحات محمد الغيطي عن مسلسله الضاحك الباكي. 

أبرز تصريحات محمد الغيطي 

قال محمد الغيطي: أنا قدمت للدراما العربية 36 مسلسل، والضاحك الباكي هو رقم 37، والمسلسل الوحيد اللي كتبته سيناريو ثم روائي والسر في فترة الحظر بتاعت كورونا، وجاتلي عقدة من مدينة الإنتاج لأن 2 زمايلي ماتوا وقعدت 6 شهور في البيت.

وتابع: أنا كتبت الرواية بتاعت الضاحك الباكي وقولت عملت كارثة في نفسي لأن فيها أحداث كتير غير السيناريو والمسلسل دا بقاله 13 سنة بحاول أقدمه للجمهور، وعيشت تجارب كتير ومظالم ومش مصدق أنه اتعرض بعد كل دا.

وأضاف: من كام سنة شركة عربية قالت لي هنعمل مسلسل الضاحك الباكي وهنجيب نجم صف أول واتدفع له 20 مليون وكتبولي شيك عمري ما شوفته في حياتي وقولت أنا عديت وهشتري قصر وطيارة خاصة وطلعت نصب والنجم الكبير قالي الشيك بدون رصيد.

واستطرد: الجمهور بيشكرني لأن مسلسل الضاحك الباكي رجعهم يتفرجوا على الدراما، وبيقولوا لي شكرًا أن مفيش شيء تخجل منه الأسرة في العمل ولا لفظ ولا سيجارة.

وأردف: مسلسل the crown الحلقة متكلفة 10 مليون إسترليني ومعلوماتهم غلط ومحدش قالهم أنتوا جاهلين ومحمد فاضل إيه؟ دا في المتحف، إنما فيه حوار نتفليكس طلعت بيان وقالوا أنهم بيعملوا قصة فيها جزء خيال وحقيقة.

واستكمل: أنا كنت هنتحر وأرمي نفسي من فوق برج الجزيرة لما طلبوا مني في البداية مسلسل الضاحك الباكي يبقى ١٥ حلقة فقط، لأن المسلسل أحداثه كتير وكان صعب تقديمه في 15 حلقة فقط، ومكنش قدامنا حل وبحمد ربنا أننا قدرنا نقدمه بالشكل دا والجمهور اتبسط.. قلت خلاص هحط العمل دا في الدرج ومكنش عندي أمل المسلسل يطلع للنور وبحمد ربنا إني عملت المسلسل أخيرًا وشركة المتحدة تبنتني، ومحمد فاضل عمدة الإخراج وتحمس يرجع بعد 10 سنين بالضاحك الباكي دا وسام على صدري وأنا عرفت مخرجين كتير ومشوفتش عقل زي محمد فاضل.

واختتم محمد الغيطي حديثه قائلًا: الخواجة لما بيناقش عمل زي دا ومشوهين نفسيًا ومحدش اتهم حد بالخيانة لأنه عمل فني مش وثائقي، حرام عليكم أنا طلع روح أهلي وبدور 10 سنين في مراجع أنتوا بتقولوا إيه؟


انتقادات مسلسل الضاحك الباكي

وكان مسلسل الضاحك الباكي واجه العديد من الانتقادت فور عرضه، وذلك من قبل بعض الفنانين والجمهور، ومنهم ابنة الفنان سعيد صالح، حيث كتبت هند سعيد صالح عبر حسابها بموقع التواصل الاجتماعي فيسبوك: من أجل الفضول فتحت أول حلقة اتفرج وبعد حوالى ٢٠ دقيقة قعدت في حتة وبلعت ريقي واحترمت نفسى يا أستاذ محمد وقفلتها تاني من سكات بروح امى.

فردوس عبد الحميد ترد على انتقادات مسلسل الضاحك الباكي

وردت الفنانة فردوس عبد الحميد على هذه الانتقادت وقالت: عمري في حياتي ما قبلت دور مع محمد فاضل قبل قراءته جيدًا والاقتناع به، كما أجرى المؤلف محمد الغيطي مكالمة هاتفية في برنامج آخر النهار مع الدكتور محمد البارز وقال: النقد أفند العمل، لكننا أمام متربص من أول حلقة، والكتائب الإلكترونية بيهاجموني وبيهاجموا محمد فاضل، لأن في قلبهم مرض، فيه مغرضين، واحد من المهاجمين هو ممثل طلب دور محصلش نصيب فعامل حملة، وواحد في كورس تمثيل قلت له شوف لك شغلانة تانية، وراضي عنه جدا بنسبة 90%، يكفي أنه أول عمل تاريخي، مش عاجبك غير المحطة، أو لو عايز تعمل عمل تاني عن نجيب الريحاني، من ينتقد المسلسل الآن ليس ناقد وإنما ناقم، الناس قاعدين على القهوة يشاهدوا المسلسل في مشهد مشوفنهوش غير في رمضان.

قصة مسلسل الضاحك الباكي

قصة المسلسل تقوم على سرد قصة حياة الفنان نجيب الريحاني منذ مولده من أم مصرية وأب عراقي هاجر إلى مصر منذ أواخر القرن التاسع عشر، مرورًا بمسيرته الفنية وأبرز المحطات في حياته، لن وسيتضمن العمل أحداث ثورة 1919 وفترة سيد درويش وفترة الحرب العالمية الأولى وأيضًا الحرب العالمية الثانية من خلال شخصية نجيب الريحاني وشخصيات أخرى، ويضم عدد كبير من نجوم الفن ومنهم محمد سليمان، هاجر الشرنوبي، محمد صلاح آدم، فردوس عبد الحميد، عمرو عبد الجليل.

تابع موقع تحيا مصر علي