عاجل
الخميس 25 أبريل 2024 الموافق 16 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

عمرو أديب: اجمدوا عشان اللي جاي دمه مش خفيف

أديب
أديب

علق الإعلامي عمرو أديب، على استحواذ شركة "فوادكوم" على 55% من فودافون مصر، قائلا: " شركة "فوادكوم" على 55% من فودافون مصر ولا حد فتح بقه، لكن لو حد من اخواتنا العرب اشترها كلنا كنا هنصوت".

تحيا مصر

وأضاف أديب، خلال  حلقة اليوم من برنامج "الحكاية" المذاع عبر فضائية "إم بي سي مصر"، :" في دول برة باعوا جز من البورصة مش شركات، معقبا:" المواطن المصري هو المواطن الوحيد اللي دايما حاسس ليه كده وديما بيشتكي من أقل إجراء".

أديب: الموضوع مش سهل ولازم نصبر

وتابع مخاطبا المصريين، :"الموضوع مش سهل، ومفيش حل ملوش آثار جانبية، ، لازم نصبر لحد ما ربنا يكرمنا ونعديالأيام اللي جاية  عشان دمها مش خفيف".

ووجه أديب، رسالة للمسؤولين بالدولة، قائلا:" أرجو أن  تهتم الدولة بالطبقة المتوسطة، ونأمل أن يتحسن الوضع بحلول  2023، منوها بأن أولوية الحكومة في الوقت الحالي هو تقليل حجم الألم والتضرر للطبقات الفقيرة، واستمرار الدعم المقدم للمواطنين.

وأشار أديب، إلى أن مجانية التعليم ودعم الخبز والسلع التموينية هي أشياء في غاية الأهمية في الوقت الحالي والمستفيدين من ذلك شريحة  كبيرة من المواطنين.

وفي سياق أخر، تطرق الإعلامي عمرو أديب، بالحديث عن خروج البرازيل من كأس العالم بعد الهزيمة من كرواتيا بضربات الترجيح، قائلا: "بهدلة البرازيل ممتدة أكتر من الزمالك".

وأضاف أديب، :" كرواتيا اليوم أهدت كأس العالم إلى دولة أخرى بفوزها على البرازيل، معقبا: "من أول الماتش تحس أن في لعنة، نحن نعشق البرازيل، ودتنا في داهية يا نيمار، إزاي أكمل كأس العالم من غير البرازيل".

أديب: بهدلة البرازيل ممتدة أكتر من الزمالك

وتابع:" البرازيل يلعبون بشكل أسطوري ومع ذلك يخسرون ويغادرون كأس العالم، معقبا: "ضغطنا ارتفع، لأول مرة اكتشف أن في مشجعين لكراوتيا في مصر، العالم العربي كله سيشجع المغرب غدا، معلقا: "المغرب تقدر".

وأكمل:" البعض يسأل لو مصر كانت في كأس العالم كانت ستحقق ما حققته المغرب، معقبا:" لا، مكنتش هتعمل حاجة، وهنفضل كده مدة طويلة حتى تغير المنظومة، مردفا:"عندك دوري تعبان، ومفيش احتراف حقيقي داخل مصر في الكرة".

تابع موقع تحيا مصر علي