عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

مصطفى قمر: أغنية بنلف كانت رثاء لـ عبد الحليم حافظ

مصطفى قمر
مصطفى قمر

تحدث الفنان مصطفى قمر عن الصداقة التي تجمعه بالفنان حميد الشاعري وكواليس تلحين لها معظم الأغاني، كما كشف عن قصة أغنية بنلف التي كتباها بليغ حمدي.

تحيا مصر يرصد لكم تصريحات مصطفى قمر

وقال مصطفى قمر خلال استضافته في برنامج أنغام والتي تقدمه الفنانة أنغام عبر قناة دي أم سي: أنا بروح لحميد الشعربي بلحن وشايل الاغاني ليا وهو بيعجبه الاغاني بتاعتي وسمع عودة وقالي دي بتاعتي وادتهاله وكنت بعمل اغنية والله وسمعها قالي هخدها قولتله لا قالي هنلعب كوتشينه لو بصره هاخدها و كان بيخم وبينصب وبياخد مني الأغاني.

وتابع: احنا حبايب وصحاب جدًا وإيهاب توفيق بحبه وهشام عباس بحبه جدا وهو الرابع بتاعنا.
وكشف مصطفى قمر عن كواليس أغنية زحمة الايام وقال: الاغنية كانت لحميد الشاعري وكان هيغني لوحده وبعدها اقترح عليا سامح العجمي أني أغنيها مع حميد ووافقت وكانت الأغنية من ألحان أشرف سالم، وكلمنا بعدها إيهاب ينضم لينا، وبعد وفاة سامح العجمي وأشرف سالم قررنا ندخل هشام عاس معانا في الأغنية وكانت جميلة جدًا.

مصطفى قمر: أغنية زحمة الأيام كانت بتعبر عن سامح العجمي

واستكمل: أغنية زحمة الايام سامح العجمي قالي أن هي بتعبر عنه وقالي الاغنية دي عن نفسي وبتتكلم عني انا.

وأضاف: بحب اسمع اللحن بتاعي بالصوت اللي بحبه ولما اسمع حاجه بصوت انغام هيبقى مميز وأحنا عندنا في مصر 3 فنانات عظماء بعد وردة وشادة وأنغام صوت منهم ومش هقول الاسامي الباقية.

مصطفى قمر يكشف كواليس لقائه بـ بليغ حمدي

وعن لقائه ببليغ حمدي وكواليس اغنية بنلف قال قمر: مكنتش أعرف أن اغنية بنلف لحن بليغ حمدي لأنها بسيطة لكنها حساسة جدا.
وتابع:سمعت الاغنية زمان وانا في الجامعة بصوت الفنانة سميرة سعيد، وكنا مرة في الطيارة وطلبتها من سميرة سعيد أني اغنيها وقالتلي موافقة وروح الجمعية وهتدفع فلوس وهتاخدها.

واستكمل: في الجمعية قالولي لازم تروح لبليغ لأنها من كلماته وروحتله البيت وقالي  اشمعنا الأغنية دي قولتله انا حبيتها قالي دي ليها قصة وأنا هحكيلك عنها.

مصطفى قمر: أغنية بنلف كانت رثاء لـ عبد الحيلم حافظ

وأضاف: قصة أغنية بنلف أن لما عبد الحليم حافظ أتوفى كتبتله رثاء والكلام ده مكتوب مني لعبد الحليم حافظ.

وكشف عن كواليس تسجل الأغنية وقال:  كنت المفروض مستني طارق مدكور في الاستديو يعمل الاغنية ومجاش واتاخر عليا وبدأت انا اوزع الاغنية ولما جه اتبسط جدا باللي عملته والاغنية كانت بتطلع لوحدها وسمير سرور لعب معايا سكسفون في الاغنية.

تابع موقع تحيا مصر علي