عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

أديب: المالية والبنك المركزي هم أصحاب القرار الفترة القادمة

عمرو أديب
عمرو أديب

عقب الإعلامي عمرو أديب، على إعلان عن بيع شاشة تليفزيون بمبلغ يصل إلى مليون جنيه، قائلا: "الناس بتتكلم عن حاجات ملهاش دعوة بيها".

تحيا مصر

وأضاف أديب، خلال حلقة اليوم من برنامجه "الحكاية" المذاع عبر فضائية "إم بي سي مصر"، "حد جايب تليفزيون، الدنيا اتقلبت ليه ،إنت مالك، ده مضايقك في إيه، والناس عمالة تكتب وتهري ليه".

أديب: السمنة وصلت لـ 500 جنيه

وتابع: اللي يشتري التليفزيون بمليون جنيه هو حر ، اتكلموا عن السمنة اللي وصلت لـ 500 جنيه، معقبا:"لازم نهتم بالأشياء التي نستخدمها ولا يمكن أن نستغنى عنها مثل البيض واللبن والجبن وغيرها من السلع الأساسية".

ووجه عمرو أديب رسالة إلى  كل من وزارة المالية والبنك المركزي، قائلا:"انا بحمل مسؤولية الفترة الجاية لجهتين المالية والبنك المركزي هم اللي بياخدوا القرارات والمسؤولين عندها".

    وفي سياق أخر، أكد الإعلامي عمرو أديب، أن هناك قطاعات يمكن أن تخرج منها الدولة، قائلا: "الدولة ليه عندها شركة دخان، الدولة ليه عندها شركة موبايل، أنت هتبيع أصول يعني هتبيع أصول فلازم ننتقي".

وتابع أديب،:" العالم كله يبيع جزء من أصوله، مثلما فعلت المملكة العربية السعودية، معقبا :"الدولة المصرية توفي التزاماتها ولديها مرونة".

أديب: هتبيع أصول يعني هتبيع 

وواصل: "الضرورات تبيع المحظورات، نحن في الأمان، وناس كتير واقفة جمبنا، معقبا:"الصندوق مش بيحط شروط هو بيفهم إنت عايز تعمل إيه وبيساعدك عليه، الناس اللي بتتعب بتخف وإحنا عندنا مرض".

وأكمل:" الأولوية الأولى للدولة هم الطبقات الأقل دخلا، مطالبا المسئولين بتوضيح الوضع للمواطنين".

وتسائل :" هل إذا انخفض الدولار ستتراجع أسعار السلع؟، السوق طلوع ونزول، لو الأسعار منزلتش يبقا أنتم بتشتغلونا".

أديب: محدش عارف اليومين الجايين هيحصل إيه

وفي تصريحات سابقة، عقب الإعلامي عمرو أديب، على حالة الجدل المثارة بشأن توقعات البعض بارتفاع أسعار الدولار خلال الفترة المقبلة عقب الاقتراض من صندوق النقد الدولي.

وأضاف أديب،:" سعر الدولار انخفض أمام الجنيه المصري في السوق الموازية، لكن هل تحسن سعر الجنيه مستمر الأيام المقبلة، لسه معرفش حاجة". 

وتابع:"البعض يرجع انخفاض الدولار أن المضاربة على الدولار وصلت لنهايتها عقب الإتفاق مع صندوق النقد الدولي، وكذلك انخفض سعر الذهب".

 

تابع موقع تحيا مصر علي