عاجل
الأحد 05 مايو 2024 الموافق 26 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

الرئيس السيسي: هناك 3000 شهيد و 13 ألف مصاب بعد 2011

السيسي
السيسي

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي فى احتفالية قادرون بإختلاف: أصعب موقف عدى عليك وأنا في القوات المسلحة كان في 2011، لانى الخوف على مصر بدأ من بعد 2011 وما واجهته مصر من إرهاب.. وكل مصري دفع ثمن كبير أو علشان تبقا بالهدوء والسلام ده، في 3000 شهيد و 13 ألف مصاب بعد 2011.

تحيا مصر

ورد الرئيس السيسي على سؤال طفل من ذوي الهمم: أصعب موقف عدى عليك وأنا في القوات المسلحة كان في 2011 كنت ببكى على مصر.. حسيت إن ممكن الأمور تخرج عن السيطرة والبلد تدخل في دوامة كبيرة من الخراب والدمار.. وكنت عارف إن أعدادنا مش قليل وظروفنا صعبة ومش مستحملة تدخل في أمور زي كده.. فكنت حاسس بالخطر الشديد .

كما أشار الرئيس السيسى خلال احتفالية قادرون باختلاف: "نفسى فى حاجات كتير ليكم لان كل شخصية منكم ليها المفروض أن إحنا كدولة وشعب ومجتمع نقدم ما يمكن تقديمه، وبالتالى بسؤالك خليتينى أقول لمجلس النواب والشيوخ محتاجين نعمل تشريع يتيح لينا نحط فى صندوق قادرون باختلاف رقم مش كتير، لكن كلنا لما نقدم فيه يحقق مساهمة تخلينا نعمل اللى نتمنى نعمله، نقدر نعمله وعاوز كتير أن كل الناس فى الشارع والمدرسة ينتبهوا للكنز اللى مش واخدين بالهم منهم ومش هيعرفوا غير يوم القيامة، خلى بالك منه انتوا الكنز هنعملك رحلة إلى كلية الشرطة والكلية الحربية ونقضى يوم هناك".

النسخة الرابعة من احتفالية قادرون باختلاف

وحضر الرئيس عبد الفتاح السيسي، النسخة الرابعة من "احتفالية "قادرون باختلاف" تحت شعار "لينا مكان" وسط مجموعة من الفنانين وأطفال وشباب من ذوى الهمم.

وكان فى الاحتفالية عدد من ذوي الهمم، من أطفال وفتيات، ليقصوا تجاربهم أمام الرئيس عبد الفتاح السيسي الذى يشهد للسنة الرابعة احتفالية قادرون بإختلاف .

تابع موقع تحيا مصر علي