عاجل
الخميس 09 مايو 2024 الموافق 01 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

نواب البرلمان يرفعون أرغفة العيش فى مواجهة وزير التموين«ميرضيش ربنا وبقى أصغر من كف اليد»«فيديو»

تحيا مصر

شهدت الجلسة العامة للبرلمان  قيام كل من النائب محمد الحسينى، وكيل أول لجنة الإدارة المحلية بمجلس النواب،والنائب عبد المنعم إمام، أمين سر لجنة الخطة والموازنة بمجلس النواب  برفع أرغفة العيش فى مواجهة وزير التموين د. على مصيلحى، مؤكدين على أن الحجم أصبح أقل من كف اليد بسبب غياب الرقابة مطالبين برقابة أفضل على الأسواق والمخابز.

تحيا مصر 

النائب محمد الحسينى أكد على أهمية تنقية بطاقات التموين وتصويب منظومة الدعم والخبز فيما أكد النائب عبد المنعم إمام روتين لكل ما يحدث في مصر، معالي الوزير من 9 شهور اتكلم في برامج شهير عن عيش سياحي لأن كان فيه أزمة كبيرة جدا في الأسعار، ووعد أنه في خلال أسبوع ستنتهي مشكلة العيش السياحي في مصر  من ناحية الوزن والسعر.

وأضاف: وزارة التموين في كل كلامها بتكلمنا عن الحرب الروسية الأوكرانية، هذه الحجة بطلت، أوكرانيا بقت بتطلع قمح وروسيا بقت بتطلع  قمح، ولسه ماسكين في الأزمة الروسية والأوكرانية ويف الأسعار بسبب الحرب،ـ وان نفس اتلحكومة دي لأول مرة  في يوليو الماضي جابت قرض بنص مليار دولار علشان نشتري قمح، بقينا النهاردة بنستلف علشان ناكل.

نواب البرلمان يرفعون أرغفة العيش فى مواجهة وزير التموين«ميرضيش ربنا وبقى أصغر من كف اليد»

وتابع: العيش وأزمة العيش ، المنظومة بتنضرب، في مدينة المحلة الناس مش لاقية تاكل وطوابير العيش من 5 فجر لـ8 صبح والناس مش لاقية تاكل، وحتى لا يتحول الجدل إلى جدل مستوى معيشة الفرد هو معيار نجاح أو فشل الحكومة، والنهاردة المواطن بقى يصحى كل يوم أمله الوحيد هو أن يكون النهاردة زي إمبارح مش أسوأ.

تابع موقع تحيا مصر علي