عاجل
الخميس 09 مايو 2024 الموافق 01 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

رشوان توفيق: كنت بقول لمراتي أنت من أولياء الله ومخونتهاش حتى بالنظر

رشوان توفيق
رشوان توفيق

قدم الفنان رشوان توفيق نصيحة للشباب للعيش في حياة زوجية سعيدة، واضعا مثال على علاقته بزوجته وذلك خلال ضيافته على برنامج “وشوشة”، الذي يقدمه الإعلاميين أحمد الهواري ويمنى على على شاشة قناة النهار.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير علاقة رشوان توفيق بـ زوجته ونصيحته للشباب

رشوان توفيق: مفيش حاجة اسمها همشي مراتي على مدرستي لأنها هتقولك مع السلامة

قال رشوان توفيق خلال البرنامج: لا يتصور أنه مربي الأسرة اللي متجوزها، مفيش حاجة اسمها تمشي مع مدرستي هتكفرها ليه لو طلعت أذكى وألمع منك هتقولك مع السلامة.

وتابع موجها النصحية الثانية للشباب: لازم يحلصوا لبعضهم الاخلاص هو الاساس، أنا عمري ما بصيت لـ إمرأة إلا مراتي، مخونتهاش حتى ولو بالنظر، كنت بقولها انت من أولياء الله لأنها كانت تقول الكلمة تحصل حجيت أنا وهي 7 مرات غير العمرة، كانت أيات الله في خلقه معايا.

رشوان توفيق يتحدث عن رغبته في العمرة في سن الأربعين

وروى رشوان توفيق عن قصته مع العمرة، فقال: كنت بقول هكون في مكة وأنا عندي 40 سنة، وقولتها انا عايز اعمل عمرة وروحت كتبت اسم أميمة مطلعتش في العمرة، جيران أمي بيتباركوا بيها وواحدة حصلتلها حادثة وقالت لـ أمي مش هحج ولفيت مصر وتوسطت وسايط كتير عشان عايز أكون في الـ 40 في مكة، قولت هسافر الكويت ويشاء الرحمن إن الاقي وزير الداخلية نازل من العمارة اللي جنبي وروحتله قالي أنا بحبك جدا وطلبت منه العمرة.

أخر أعمال رشوان توفيق

جدير بالذكر، أن أخر أعمال رشوان توفيق الفنية مشاركتها كضيف شرف في مسلسل “انحراف" ، الذي تم عرضه ضمن السباق الرمضاني 2022، وشارك في بطولته كلا من النجوم روجينا وسيدة المسرح العربي سميحة أيوب، أحمد فؤاد سليم، ومحمد لطفي، ورانيا محمود ياسين، وعبد العزيز مخيون، ومحمد كيلاني، وأحمد صفوت، و سما إبراهيم، ومحمد مهران، وتأليف مصطفى شهيب، وإخراج روؤف عبدالعزيز.

وكانت وجهت روجينا رسالة له بعد نجاح هذا العمل، فقالت: الفنان العظيم القدير رشوان توفيق دمت في أحسن صحة ودام عطائه، هو نور في أي مكان لأن النور مصدره قلبه.. فنان من طراز خاص إخلاصه في الفن هو عملة نادرة، اتشرفت بوجودي جنبك وجميع العاملين في مسلسل انحراف.. اتشرفوا بيك يا أستاذنا ياعظيم رشوان توفيق.

تابع موقع تحيا مصر علي