عاجل
السبت 27 أبريل 2024 الموافق 18 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

أول رد من ياسمين عز على منتقدي برنامجها: مش عاجبك.. عندك قمر الزمان عمرو أديب

ياسمين عز _ أرشيفية
ياسمين عز _ أرشيفية

خرجت الإعلامية المصرية ياسمين عز للرد على منتقدي برنامجها كلام الناس المذاع عبر قناة Mbc مصر الفضائية، وذلك بعد استدعائها للتحقيق.

تحيا مصر يرصد رد ياسمين عز على منتقدي برنامجها. 

ياسمين عز وبرنامجها كلام الناس 

قالت ياسمين عز خلال برنامجها: البرامج أنواع في برنامج صحة تجميل وطبية وفي برنامج كلام الناس، مضايقك كلام الناس مش عايزة ياسمين عز علشان بنقولك حبي جوزك.. ياسمينا يسمينتك مش عجباكي عندك قمر الزمان والمكان الأستاذ عمرو أديب منور المحطة في برنامج الحكاية.

وتابعت: زهقتي من الحكاية مع أنه ميتزهقش منه يارب يكون 4 ساعات صوت أستاذ عمرو أديب مزيكا بيطربني بيخلني أرقص طربا، زهقتي ارجعي لياسمين عز 4 أيام وأنا عارفة إنك بتحبي رقم 4،وحاش لله أني بقارن أنا شابة يافعة بمشي المشوار على مهلي والأستاذ عمرو أديب هو من هو.

وأضافت: هو أنا لما أقولك احترمي جوزك الراجل الشقيان يبقى وحش ولما بيسخنوكي عليه كده رز بلبن.

واختتمت ياسمين عز حديثها قائلة: هذا البرنامج المحترم الإطار بتاعه احترام كيان الأسرة والحفاظ على استقرار الأسرة.

استدعاء ياسمين عز للتحقيق

وكانت أصدرت نقابة الإعلاميين بيان يفيد استدعاء ياسمين عز للتحقيق، جاء فيه: أصدر طارق سعده نقيب الإعلاميين قراراً بإحالة ياسمين عز مقدمة برنامج كلام الناس بقناة mbc مصر للتحقيق معها فيما هو منسوب إليها من مخالفات مهنية وقانونية.

وتابع البيان: وقال نقيب الإعلاميين القرار جاء بناء على توصيات المرصد الإعلامي التابع للنقابة بالإضافة إلى الشكاوى العديدة التي وردت إلى النقابة من جهات كثيرة ما اضطر الى استدعاء ياسمين عز للتحقيق معها في مخالفتها المهنية والقانونية.

تصريحات ياسمين عز المثيرة للجدل

على نفس السياق، كانت ياسمين عز قد أثارت الجدل بعد  كشفها عن أداب النداء على الزوج، فقالت: ليه بتنادي على جوزك محمد بس المفروض تقوليله يا أستاذ محمد ومتاكليش أخر حاجة في اسم الراجل بعد اذنك، مينفعش تقوليله يا محماا قولي محمد.. زي مانتي مش بتحبيه ياكل اسمك ويقولك يا سمااا بدل سماح انتي كمان متعمليش معاه كدة.

وتابعت: يا أداة نداء تطلعي بيها وتعلي بإستاذ ومحمد بالصوت الشتوي وهتقولي ليه أقول يا مش أيها، عشان يا للقريب الحبيب أيها للبعيد الغريب، جوزك وراجلك ولازم يكون صوتك هادي وناعم وإفخري بيه وحسسيه دايما بمجهوده في شغله.

تابع موقع تحيا مصر علي