عاجل
الثلاثاء 07 مايو 2024 الموافق 28 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

أحمد صلاح حسني: المزيكا بالنسبالي متعة مش شغل وعمرو دياب مينفعش يجاملني عشان يغني لحن ليا

أحمد صلاح حسني
أحمد صلاح حسني

كشفت الفنانة أحمد صلاح حسني عن تعاونه مع الهضبة عمرو دياب وعدد كبير من نجوم الغناء في مصر والوطن العربي.

تحيا مصر يرصد لكم تصريحات أحمد صلاح حسني

وقال أحمد صلاح حسني خلال استضافته في برنامج دي أم سي والتي تقدمه الإعلامية إيمان الحصري ويعرض عبر قناة دي أم سي: لحنت أغاني لعدد كبير من نجوم الفن في مصر والوطن العربي زي عمرو دياب وشيرين عبدالوهاب وهيثم شاكر  أصالة ومحمد حماقي، ونيكول سابا.

أحمد صلاح حسني: عمرو دياب مينفعش يجاملني عشان يغني لحن ليا

وتابع: في نجوم مينفعش أقنعهم يشتغلوا معايا غير بجودة اللحن اللي هقدمه ليهم زي عمرو دياب مثلاً مينفعش يجاملني عشان يغني لحن ليا.

كما كشف أحمد صلاح حسني عن علاقته بعدد من شعراء مصر والوطن العربي وقال: بتربطني علاقة قوية بيني وبين الشاعر أمير طعيمة وأيمن بهجت قمر وهما كانوا عنصرين مهمين جدًا في نجاحي.

أحمد صلاح حسني: المزيكا متعة مش شغل

وكشف حسني أنه قام بتأليف العديد من الألحان للفنان محمد حماقي وكشف: المزيكا بالنسبة لي متعة مش مجرد شغل.

 وأكد أنه لم يخشَ من التمثيل لأنه درس كثيرا: «أخدت الموضوع سلمة سلمة، بدأت بدور صغير جدا، نص الشباب في مصر عاوز يمثل ويلعب كرة، ولكن النجاح مش من فراغ، النجم اشتغل على نفسه 100% وبيحترم شغله وبيديله احترامه وتقديره 200%».

تصريحات أحمد صلاح حسني 

تحدث الفنان احمد صلاح حسني عن حبه لكرة القدم منذ الصغر، وقال: أنا محظوظ اني احترفت في سن صغير ومكنتش ثقافة الاحتراف موجودة اوي في مصر، بالذات في صفوف الناشئين، ووالدي كان لاعب ومدير كرة في النادي الأهلي وكان مدير المنتخب، و اتربيت في بيت رياضي أهلاوي 100% و ده كان سبب في حبي الكبير لكرة القدم والرياضة بشكل عام، وكنت برضو بحب السينما، و الكرة كانت الشغل والسينما هي الحب.

 وكشف احمد صلاح حسني: اعتزلت كرة القدم وخدت كورسات تمثيل لمدة بين 3 إلى 4 سنين، وفي الفترة دي زرت استديوهات كثيرة، ولحنت اغاني، وكنت بتكسف جدًا اني اقول اني بلحن الأغاني في بداية مشواري.

تابع موقع تحيا مصر علي