عاجل
الثلاثاء 23 أبريل 2024 الموافق 14 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

أشرف زكي عن منة شلبي: لا ندافع عن مخطئ وبنكفل حقوق البني آدم

أشرف زكي
أشرف زكي

علق النقيب أشرف زكي على قضية الفنانة منة شلبي، مخمدًا كل الشائعات وذلك خلال حواره ببرنامج يحدث في مصر مع شريف عامر. 

تحيا مصر يرصد لكم تصريحات أشرف زكي عن منة شلبي 

وقال أشرف: المتهم بريء حتى تثبت إدانته.. فجأة جواز سفرها بقى مشاع وبتتصور وهي في قلب المحكمة، لا في حقوق وقوانين، منة غلطانة تتحاكم القضاء يقول.

وتابع: يعني ايه جواز سفرها يطلع أو حد يصورها وهي قاعدة في النيابة.. لا أحد يدافع عن مخطئ ولكن أحنا بنكفل حقوق البني آدم.

أشرف زكي عن مسرحية الشيخ الشعراوي 

وقد علق النقيب أشرف زكي على الجدل المثار حول مسرحية الشيخ الشعراوي، خلال الحلقة ذاتها في لقائه ببرنامج يحدث في مصر مع الإعلامي شريف عامر.

وقال أشرف زكي: مفيش حد مينفعش يتعمل عنه مسرحية.. وأي حاجة في الدنيا لها ما لها وعليها ما عليها. 

وتابع: ولكن أنا كنت أتمنى أن القوس يتقفل بأن المشروع يتأجل لحين الدراسة.. ومفيش حد مؤله، كلنا بشر.

أشرف زكي وخروج الفنانين إلى السوشيال ميديا لطلب مساعدات مالية

وأعرب الدكتور أشرف زكي نقيب المهن التمثيلية في الحلقة ذاتها عن استيائه من ظاهرة خروج بعض الفنانين إلى منصات السوشيال ميديا لطلب مساعدات مالية واستعطاف الجمهور.

حيث قال أشرف زكي: "بزعل من اللي بيتكلم على السوشيال ميديا.. اللي عايزه النقابة موجودة واحنا مش بنرضى نعلق، وطبعا زعلت من وفاء مكي ومن كل واحد طلع عمل كدا لأن النقابة موجودة ومش بتتأخر.. والموضوع بدأ يبقى موضة وأنا ساكت مش بتكلم ولكن عندي اللي أقوله".

أشرف زكي عن عدم دعوة هند عاكف لـ مهرجان القاهرة السينمائي: حسين فهمي مكنش يقصد

وعن عدم دعوة هند عاكف، لمهرجان القاهرة السينمائي الدولي في دروته الأخيرة، قال أشرف زكي في حوار سابق له ببرنامج “حبر سري”: دا مهرجان دولي فيه ضيوف ولجان تحكيم وصحفيين وإعلاميين فمش هيقدر يعزم كل الناس، وأنا أما علمت مهرجان القاهرة والدراما مقدرتش أعزم كل الناس، واستاذ حسين فهمي مكنش قاصد.

وتابع: وهو كلمني وهند بدأت ترجع تاني وكانت عايزة تستعيد نشاطها، وهي كلمتني بس قولتلها مليش علاقة بمهرجان القاهرة السينمائي وهي راحت بنفسها وهي انسانة طيبة جدا، ومعزمتهاش في مهرجان القاهرة والدراما لأنها مكنتش ظهرت لسة، وقالولي اكتب اسماء قولتلها لا ده بيتكم واحنا عيلة، وقولت لأي فنان انتوا تنظموا واقعدوا زي مانتو عايزين تقعدوا عشان كدة المهرجان عمل رد فعل كويس، هما كانوا جايين بيتهم فالعشم كان كبير وعملنا فقرات هدت الدنيا كلها.

تابع موقع تحيا مصر علي