عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

"تساهيل وتمويل".. تحذيرات من شركات تمويل المشروعات الصغيرة

تحيا مصر

حذر رواد مواقع التواصل الاجتماعى من التعامل مع شركات تمويل المشروعات الصغيرة ومتناهية الصغر، خاصة أن هذا التحذير لم يكن الأول من شركة تساهيل حول القروض التى تقدمها، وشبيهة الحرمانية كما علق الكثيرون عنها، لذا ينقل تحيا مصر الشكوى المقدمة.

شركة تساهيل 

نشر أحد رواد موقع "فيسبوك"، "نصيحة يا جماعة محدش يتعامل مع اي شركة من الشركات دي لوجه الله: "مشروعي، تساهيل، تمويل، تنمية".

وأضاف: "قسما بالله الشركات دي خراب علي جميع البيوت الي بتتعامل معاها وربنا عمره ما بطرح البركه في شغل الربا وافتكر دايما ان ربنا قال في كتابه العزيز (واحل الله البيع وحرم الربا)".

عملاء شركة تساهيل

واستكمل: "أنا عارف أن ناس كتير  هتزعل مني لمجرد انهم موظفين فالشركات دي بس انا قلت الي يخلص ضميري  وشفته قدام عيني محدش قلي".

وعلق: "كل موظفين الشركات دي سيلز بمعني أن شغلته يجيبك ويدبسك في شئ أنت محتاجه قسط عشان يطلع بنسبه جمب راتبه الي هوا ٢٠٠٠ جنيه وأنت تدبس في اقساطك وتسدد".

 واختتم: "أما بقا الناس اللى عندهم مشروع ويروحو يجيبو قرض من الشركات دي بغرض تكبير المشروع بتعملوها إزاي ياجماعة  بالعقل كدا لايختلط الزيت بالماء بدخل حرام علي حلال في تجارتك إزاي اللي من المفترض انها تكون تجارة".

 

تابع موقع تحيا مصر علي