عاجل
الخميس 02 فبراير 2023 الموافق 11 رجب 1444
رئيس التحرير
عمرو الديب

هلا رشدي غاضبة بسبب تشبيه بعض الأفعال بمهن متواضعة: ايه قلة الأدب وقلة الذوق دي

هلا رشدي
هلا رشدي

أعربت الفنانة هلا رشدي عن استيائها الشديد من تشبيه أفعال الناس بالمهن المتواضعة، وذلك من خلال منشور عبر حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي “فيسبوك”.

تحيا مصر يرصد تفاصيل أحدث منشورات هلا رشدي عبر “فيسبوك”

حيث كتبت: “بعد إذنكم.. لو سمحتم.. أرجوكم.. بطَّلوا تشبهوا فعل ناس، بناس تانية بِمِهَن متواضعة.. مع احترامي وحبي لكل الناس اللي هذكرها في أمثلة دلوقتي وامتناني وتقديري لخدماتهم الجليلة.. أنا بعتذرلكم لكن وجب التوضيح”.

هلا رشدي تعبر عن غضبها لهذا السبب

وتابعت: “١- حد بيتكلم بطريقه غريبه فنقول : إيه الفلح ده !! أنت فلاح يا ابني!! أنت بتتكلم كده ليه؟؟، ٢- حد لابس لبس مش لايق على بعضه، أو غريب وشكله مبهدل فنقول واحنا بنضحك بكل استظراف: شكلك شبه ولاد البوابين!!.. ٣- لما حد يكلمك بطريقة مش حلوة، فتقوله: أنت فاكرني شغال عندك (ليه يا أخويا احنا مسموحلنا نتكلم مع الناس اللي بتساعدنا بطريقة مش محترمة ولا إيه !!) ……. إلخ”.

وأضافت: “ليه الناس الجميلة ديه اللي من غيرهم نتسوَّح، تبقى سيرتهم وصمة عار وشتيمة !! إيه قلة الأدب وقلة الذوق ديه !!.. وللأسف الموضوع بيوصل للجيل الجديد فيطلع جيل متنمر عايز الحرق.. خدوا بالكم من كلامكم حتى في الهزار عشان كله هنتحاسب عليه: { مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ }”.

هلا رشدي تتحدث عن أهمية السجود في الصلاة

وفي وقت سابق، كشفت الفنانة هلا رشدي عن أهمية السجود في الصلاة، مشيرة إلى أنها لم تكن تعلم أنه يساعد على خروج الطاقة السلبية وغضب وحزن الشخص بهذا الشكل.

وقالت هلا رشدي خلال حسابها الرسمي بموقع التواصل الاجتماعي فيسبوك: ساعة عملية ظهري اتمنعت من السجود ٣ شهور، وكنت متخيله إن الموضوع مش هيفرق أوي مدام فعل الصلاة موجود.. إتَّضح إن السجود بيطلَّع كمِّية طاقة سلبيه و غضب و حزن غير طبيعية كإنك أخدت غُطس بتطلع منه فايق وقادر تكمِّل بس بشرط تسجد سجود صح في سكون وهدوء وتعظيم لجلال الله اللي بتسجدله.. فالحمد لله على نعمة السجود ولقاء الملك في أي وقت بدون ميعاد مسبق ولا واسطة.

تابع موقع تحيا مصر علي