عاجل
الجمعة 19 أبريل 2024 الموافق 10 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

تامر عاشور: أنا أكتر حاجة بتأثر فيا لما أبعد عن شخص بحبه.. ومفيش حد وقت الانكسار بيكون قوي

تامر عاشور
تامر عاشور

كشف المطرب تامر عاشور عن المعايير التي يجب توافرها في الأغنية التي سيقدمها، وذلك خلال حواره اليوم ببرنامج “أجمد 7” على محطة راديو “نجوم إف إم”.

تحيا مصر يرصد تفاصيل تصريحات تامر عاشور في أجمد 7

حيث قال “عاشور”: “أنا بحب أركز في الأغنية ولحنها ومزيكتها وإذا كانت تليق عليا ولا لا، وعندنا جيل جديد من الملحنين والشعراء عندهم كلمات وألحان مختلفة، وأحيانا بيشوفوا رؤية في الأغنية تليق على المطرب أفضل منه”.

أغانٍ تامر عاشور

وفي الحلقة ذاتها، كشف تامر عاشور عن السبب وراء سيادة الطابع الدرامي على أغانيه، حيث قال: “أنا أكتر حاجة ممكن تأثر فيا لما أبعد عن شخص بحبه، وبتكلم عن البعد عمومًا، ومفيش حد وقت الانكسار بيكون قوي”.

وأضاف: “وبحب دايما أعيش الكلام الخاص في أغاني قبل ما أدخل أسجله، وإحنا كشعب بنحب الحاجات اللي فيها دراما حتى في المسلسلات والأفلام، والأغاني الدراما هي اللي بتعيش وبتكون لك شخصية عند الجمهور”.

تصريحات تامر عاشور في برنامج أنغام

وفي وقت سابق، حل الفنان تامر عاشور ضيف على برنامج “أنغام”، المذاع على قناة dmc، وتخوض به المطربة أنغام تجربة تقديم البرامج لـ أول مرة، والذي كشف خلاله عدد من التصريحات عن عمله في مجال التلحين.

قال تامر عاشور خلال البرنامج: ديما ألبومي بيكون فيه ناس جداد مش معروفين كتير عشان بحس انه فيهم حماس مش موجود، ومش بيسمعوني اي حاجة ومش بدخل في شغلهم.. كان أمنية حياتي اني الحن لمحمد فؤاد وأما عملت معاه حاجة نجحت، ومحمد فؤاد لامس الشارع.

أخر أعمال تامر عاشور

ومن الجدير بالذكر أن أخر أعمال المطرب تامر عاشور أغنية “بحبك وخايف” التي تم طرحها عبر قناته الرسمية على موقع الفيديوهات العالمي “يوتيوب” يوم 26 من شهر يناير الجاري، وحققت الأغنية منذ طرحها وحتى الآن أكثر من 689 ألف مشاهدة.

وجاءت الأغنية من كلمات محمد شافي، ألحان إسلام رفعت، وتقول كلماتها: بحبَك وخايف نقرب.. نضيع بحبك.. وعارف.. بإنه استحاله بحبَك وآسف.. خدتني الجلاله انا وانتَ حالة.. رفضها الجميع! بحبَك بقولها.. وجوايا حرب بقولها ف ضميري .. آجي انطقها صعب ده موقف مصيري .. بيعملي رُعب شوفها ف عنيا ف رعشة ايديا هتلاقيها حيّه.. ف قلبي الخجول طب اقرا الرسايل".

تابع موقع تحيا مصر علي