عاجل
الأربعاء 08 مايو 2024 الموافق 29 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

علي الحجار يطرح برومو أغنية "اضحك لوجه الله"

علي الحجار
علي الحجار

طرح الفنان علي الحجار البرومو الدعائي لأغنيته الجديدة، والتي تحمل اسم اضحك لوجه الله، وذلك تمهيدًا لطرحها خلال الفترة المقبلة.

تحيا مصر يرصد لكم برومو أغنية اصحك لوجه الله

ونشر علي الحجار بروم  الأغنية عبر حسابه بموقع تبادل الصور والفيديوهات انستجرام وعلق: اضحك لوجه الله قريبا.. وتقول كلمات الأغنية: اضحك لوجه الله وافردها يا اخينا.. قلبك ده كله حياة.. اضحك وورينا.. وقسم قسم وسمعنا.. وقسم ياللي مجمعنا.

تصريحات على الحجار

 وسبق وتحدث الفنان علي الحجار عن شقيقه الراحل احمد الحجار، وذلك خلال برنامج كلمة أخيرة والتي تقمه الإعلامية لميس الحديدي، حيث قال: الدنيا ظلمت أحمد الحجار رغم موهبته الكبيرة، ولكن موهبة أنه يقدم نفسه للناس إزاي مكنتش عنده ومكنش مهتم بالدعاية، كان بيعمل الفن عشان بيحبه فقط برضا ومقتنع زي أبويا أن الشوية اللي بيسمعوه هما دول المثقفين، شقيقي أحمد كان مؤدب وطيب وأنا كنت شقي، وهو اتجوز في الثلاثينات من عمره  3 مرات ولكن فيه زيجة واحدة كانت حقيقية واستمرت سنين، وهو كان مؤدب لدرجة بيتكلم مع زميلاته وهو باصص في الأرض وأول واحدة يلسمها كانت مراته.

كما كشف الحجار عن الساعات الأخيرة في وفاة شقيقه، موضحًا انه توفى أثناء مشاهدته لمبارة برلياردو وقال: أحمد توفى وهو بيشوف مباراة بلياردو وأنا فقدت حاجات كتير بعد رحيل أحمد، منهم الحنية والحكمة والطيبة والرضا اللي طول الوقت كان بيصدرهم ليا في عز  أزماتي النفسية اللي عمري ما تكلمت عنها وهو كان الشخص الوحيد اللي بتكلم معاه.

آخر أعمال علي الحجار

الجدير بالذكر أن آخر أعمال الفنان علي الحجار هي أغنية الساعة 12 ودقيقة،  وهي من كلمات سالم الشهباني، ألحان أحمد حمدي رؤوف، توزيع، أحمد شعتوت، وتدور قصة الاغنية في اطار الاحتفالات برأس السنة حول توديع عام مضى واستقبال عام جديد.

كلمات الأغنية

الساعة ١٢ ودقيقة
سنة راحت.. سنة جايه جديدة
هنودع فيها إحنا زعلنا
ونقول له كمان فرصة سعيدة

شكرا والشكر..كمان واجب
لقلوب بتطمن وتريح..
للمة الحلوة اللي تفرح
ويارب مافيش واحد بينا..
متأخر..ولا واحد غايب
……
الساعة ١٢ ودقيقة
سنة راحت.. سنة جايه جديدة
أضحك من قلبك واتمنى
صدقني ما

شكرا والشكر..كمان موصول
للناس..اللى تقوي وتسند
ولا تنسي العشرة ولا بتبعد
ولابوم بتشيل في قلوبها..زعل
اول مابتزعل.. بتقول.

الكون لو كان ابيض واسود.. خليه الوان..
والسهرة بتحلى..وصباحي والليل سهران
الفرحة بترقص وتغني.. وف كل مكان
مش سامع صوت.. المزيكا عليها كمان

 

تابع موقع تحيا مصر علي