عاجل
الثلاثاء 25 يونيو 2024 الموافق 19 ذو الحجة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

الرئيس السيسي لوزير التموين: «البرلمان يشتكي من عدم قدرنك في السيطرة على الأسواق»

الرئيس السيسي
الرئيس السيسي

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن هناك شكاوى من بعض المواطنين والبرلمان حول عدم قدرة وزير التموين في السيطرة على الأسواق، موجهًا حديثه وزير التموين والتجارة الداخلية، الدكتور علي مصيلحي: "الناس والبرلمان بيشتكوى إن وزير التموين مش قادر يسيطر على الأسواق وده كلام مهم جدا".

وأضاف "السيسي"، خلال  افتتاح المرحلة الثانية من المدينة الصناعية "سايلو فوودز"بمدينة السادات، أنه "من الصعب أن تسيطر الدولة على التلاعب في الأسعار وحدها.. لازم المواطن يكون له دور ويقاطع المحلات اللي بترفع الأسعار"، مؤكدًا أن الدولة المصرية تقوم بدورها الرقابي وعلى المواطن أيضا أن يقوم بدوره ويعطي للتجار المغالين الدرس.

أكد الرئيس عبدالفتاح السيسي، على استقرار المخزون الاستراتيجي للسلع، لمدة 6 أشهر، رغم الأعباء المالية، مطمأنًا الموطنين بشأن توافر السلع الفترة المقبلة وعدم وجود أي عجز بها.

الرئيس السيسي لوزير التموين: «البرلمان يشتكي بسبب عدم قدرنك على السيطرة على الأسواق»

وطالب الرئيس السيسي، بعدم الحديث عن "الأكل" في الفضائيات، قائلًا: "مش عاوزين نتكلم فى موضوع الأكل كتير فى التليفزيون.. ميصحش.. الحاجة موجودة واحنا شفافين جدا معاكم وصادقين جدا وبنقولكم كل حاجة.. موسم القمح والرز والبنجر والقصب ده معناه حتى لو انت شايف 4.5 شهور للقمح ده معناه أن الإنتاج القادم ده بيسلم ده ومحافظين على 6 شهور.. رغم ان ده بيكلفنا أعباء مالية.. ومعناه حجز فلوس لمدة 6 شهور.. يعني بشترى وأحطهم في المخازن.. ده اللى احنا بنعمله وتكلفة كبيرة جدا في ظل اللى بيحصل في العالم كله.. لكن لا باس مستمرين على موقفنا رغم الظروف الاقتصادية الصعبة اللى بتقابلنا".

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن كل ما يجري إنتاجه من مواد غذائية يتم وفق الاشتراطات العالمية، مضيفًا بأن منظومة التغذية المدرسية مستقرة ومؤمنة.

وأضاف "السيسي"، أن جهاز مشروعات الخدمة الوطنية ملتزم بقواعد المنافيسة العادلة، مؤكد أن الجهاز على استعداد للشراكة لتحقيق أهدافه.

وأكد أن السلع الأساسية والاستراتيجية متوفرة ونحافظ على توفير الاحتياطات اللازمة باستمرار.

تابع موقع تحيا مصر علي