عاجل
الخميس 28 مارس 2024 الموافق 18 رمضان 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

النائبة جيهان البيومي لـ تحيا مصر: إنشاء متحف للأسلحة التى استخدمها الإرهابيين يؤكد على قوة الدولة المصرية

تحيا مصر

قالت النائبة جيهان البيومي، عضو مجلس النواب، إن تأكيد الرئيس عبدالفتاح السيسي خلال كلمته بالندوة التثقيفية الـ 37 للقوات المسلحة للاحتفال بيوم الشهيد بعمل متحف للأسلحة التى استخدمها الإرهابيين هو تأكيد على قوة الدولة المصرية، وثباتها ، وسيرها قدوما نحو تحقيق الأمن والأمان للمواطن.

تحيا مصر 

إنشاء متحف للأسحلة والذخائر

وأضافت عضو مجلس النواب في تصريحات خاصة لـ تحيا مصر، إنشاء متحف للأسحلة والذخائر ايضا تأكيد على أن أهل سيناء هم مصريين من نسيج هذا الوطن.

هذا و قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن الدولة المصرية والقوات المسلحة سوف تقوم بعمل متحف للأسلحة والذخائر التي كانت بحوزة الإرهابيين في سيناء.

الندوة التثقيفية الـ 37

وأكد "السيسي"، خلال كلمته بالندوة التثقيفية الـ 37 للقوات المسلحة للاحتفال بيوم الشهيد: "هنوريكم كل المجرمين من افرهابيين في سيناء بالاسم والصورة".

وحذر الرئيس السيسي من العودة وتكرار ما حدث في سيناء، قائلا: "لازم نخلي بالنا علشان اللي حصل ما يتكررش تاني.. الإرهاب حصل لما البلد فكت في 2011.. علموا الكام ده في المدارس والإعلام والكليات".

كلمة الرئيس

وأوضح الرئيس السيسي: "أنا من الناس اللي حضرت الأحداث وشافتها وهي بتترتب.. واللي شوفناه يقول إنه مهما كانت الظروف اللي بنواجها بفضل الله هتعدي.. آه فيه ثمن كبير أوي دفع من أسر الشهداء والثمن ده ثمن كبير جدا عندكم وعندنا كلنا كمصريين".

وأكد رئيس الجمهورية أنه "مفيش إرهاب بيهد بلد لو كانت البلد دي على قلب رجل واحد".

تابع موقع تحيا مصر علي