عاجل
السبت 04 مايو 2024 الموافق 25 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

محمد سامي: محمد رمضان ممثل استثنائي وبتبسط أما اشتغل معاه

محمد سامي ومحمد رمضان
محمد سامي ومحمد رمضان

كشف الفنان محمد سامي خلال تصريحات تليفزيونية عن تفاصيل مسلسل جعفر العمدة، الذي يشارك به في منافسة مسلسلات رمضان 2023، ويتعاون به مع الفنان محمد رمضان.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير تفاصيل تعاون محمد رمضان مع محمد سامي

محمد سامي عن قصة جعفر العمدة: اب بيدور على ابنه وهو قدام عينه

وقال محمد سامي متحدثًا عن قصة مسلسل جعفر العمدة: "بيتكلم عن راجل ليه هيبة حصله حادثة زمان إنه ابنه اتخطف أول ما اتولد وبنشوف رحلة جعفر العمدة وهو بيدور على ابنه وهو معاه يعني بيدور على حاجة موجودة قدامه".

محمد سامي عن سبب نجاحه مع محمد رمضان: بينا توافق ذهني

وعن نجاحه مع محمد رمضان، فقال: "فيه بينا توافق ذهني بيخلينا نعرف نركز في العمل  هو ممثل بعرف اكتبله كويس وأعمله حاجة كويسة وأنا المخرج اللي بيعرف يمثل معاه بأريحية أو الطريقة اللي هو حاببها وده واضح من أعمالنا".

محمد سامي: بحب الجمل بتاعتي أما بكتبها لمحمد رمضان وهو ممثل استثنائي

وأضاف: بحب الجملة بتاعتي أما بكتبها ومحمد رمضان يقولها هو عنده احساس ومشاعر في طريقة توصيل الجملة سواء كان فيها عاطفة أو عصبية وغضب وهو ممثل استثنائي ومن اكتر المرات اللي كتبت فيها جمل ووصلت للمشاهد وحققت التأثير اللي انا عايزه كانت لمحمد عشان كدة بتبسط أما اشتغل انا وهو وانا بكتب جعفر العمدة كنت بكتبه لمحمد رمضان.

وكشف محمد سامي عن أصحاب الأدوار الاستثنائية مشيرا إلى الفنانة هالة صدقي والفنان أحمد كامل.

ويعد مسلسل جعفر العمدة من بطولة محمد رمضان، زينة، هالة صدقى، إيمان العاصى، مى كساب، منة فضالى، عصام السقا، مجدى بدر، أحمد فهيم، منذ رياحنة، دعاء حكم، أحمد داش، بيومى فؤاد، فريدة سيف النصر، جورى بكر، طارق النهرى، وعدد آخر من الفنانين.

ويلعب محمد رمضان خلال أحداث العمل  دور جعفر العمدة الذي يسكن في حي شعبي ومتزوج من ٤ نساء، منهم الفنانة إيمان العاصي والفنانة مي كساب والفنانة منة فضالي، واخيرًا الفنانة زينة التي تدور معظم الحلقات حول حبه لها ومدى سعيه لكسب ثقتها. 

تابع موقع تحيا مصر علي